Wehkamp is al jaren de grootste webwinkel van Nederland, maar de thuiswinkel gaat gebukt onder een ouderwets imago, erkent Mirjam van Oort, Brand Development manager van Wehkamp. De winkel, die zijn oorsprong kent in de papieren catalogus, heeft daarom moeite om nieuwe doelgroepen aan te boren.

De nieuwe website is onderdeel van een nieuwe merkstrategie die actualiteit, verrassendheid, eigenzinnigheid en betrokkenheid moet uitstralen. Die marketingtermen moeten samen met de nieuw aan te boren doelgroepen uiteraard tot meer omzet gaan leiden.

Labrador

Voor de bezoeker betekent de nieuwe website een frissere uitstraling met een witte achtergrond waarbij de producten meer centraal staan. Daarvoor zijn onder meer 25.000 producten opnieuw op de foto gezet.

Op de themapagina's stonden vroeger de producten centraal. Maar op de pagina met huishoudapparatuur staat nu een sfeerfoto van gezellige keukentaferelen centraal. Kinderkleding is vergezeld van schattige kindertjes en bij zowel de dames- als herenkleding wordt een labrador - het marketingcliché voor gezelligheid - van stal gehaald.

"Met name de emotie is heel erg toegenomen," zegt Van Oort in een interview. "Daarmee is de site misschien ook wat vrouwelijker geworden."

Dat de website eerder meer 'mannelijk' was, lijkt opvallend voor een winkel die zijn oorsprong heeft in catalogi die vooral door vrouwen werden gelezen. Maar internet was aanvankelijk nu eenmaal vooral het domein van mannen, verklaart Van Oort. Die bouwden websites dan ook vooral naar hun eigen inzicht. "De websites van de toekomst moeten meer inspelen op de behoeften van vrouwen. De emotie die je al wel ziet in de fysieke retail, zie je eigenlijk nog weinig online terugkomen."

Papieren magazine

De nieuwe website is slechts één onderdeel van de nieuwe strategie. Vanaf september zal Wehkamp een magazine gaan uitgeven dat maandelijks bij zo'n 3 miljoen huishoudens in de brievenbus belandt. Naast de 2 miljoen bestaande klanten gaat het blaadje ook naar 1 miljoen adressen die nog niet bij de winkel kopen.

Wehkamp zal de komende weken de laatste foutjes nog uit de website halen. Vanaf 1 september wordt de nieuwe site door radiospotjes bij het brede publiek onder de aandacht gebracht. Vanaf volgend jaar april zal er een grote campagne volgen.