Microsoft verlegt de bedrijfsstrategie die tot nu toe gericht was op 'een computer op elk bureau'. Met de geheel vernnieuwde Windows Live, vandaag in Nederland gepresenteerd, wil de softwaregigant zowel op pc's als mobiel en online aanwezig zijn. Dat is volgens Darren Huston, chef van Microsofts online divisie, een significante verandering in de strategie van Microsoft.

De softwaregigant wil met de nieuwe Windows Live het werken met computers en internet makkelijker maken. Er zijn diensten voor zakelijke gebruikers en consumenten bijgekomen. De zakelijke gebruiker kan bijvoorbeeld de nieuwe versie van Live Mail gebruiken om al zijn e-mailaccounts te beheren. Ook is het mogelijk om agenda's online op elkaar af te stemmen en te integreren.

Applicaties

Opvallend is het dat een groot aantal applicaties van derden geïntegreerd kunnen worden in de Windows Live. Microsoft heeft er bewust voor gekozen om gebruikers diensten als Gmail en Hyves naar binnen te laten trekken. Maar gebruikers kunnen ook hun messenger contacten, Twitterfeeds en andere sociale netwerken toevoegen aan hun Live startpagina. Microsoft wil geen sociaal netwerk beginnen maar de informatiebronnen aggregeren zodat gebruikers in een oogopslag kunnen zien wat hun vrienden doen en daar snel op kunnen reageren.

Advertenties

Om zo snel mogelijk in contact te komen en te blijven richt de softwaregigant zijn pijlen op drie platforms: pc, mobiel en online. Het is bijvoorbeeld mogelijk om foto's die gemaakt zijn met een mobiele telefoon meteen te delen met vrienden. Ook chatten en e-mailen moet vanaf alle platformen kunnen.

Microsoft wil geld verdienen door advertenties te tonen op de startpagina en bij de andere diensten. "We gaan inderdaad adverteren in de verschillende applicaties", bevestigd Huston, op bezoek in het hoofdkantoor van Microsoft Nederland. Consumenten die de diensten gratis gebruiken krijgen in alle applicaties advertenties te zien. Zakelijke gebruikers die programma's als Outlook hebben gekocht krijgen daar geen advertenties te zien. Daarnaast gaat de softwaregigant -waar mogelijk- zoekdiensten aanbieden in de programma's.

Groei

Joost Nienhuis, online manager van Microsoft Nederland, denkt dat groei zit in de Nederlandse versie van Live. "De diensten hebben nu een bereik van 8,5 miljoen gebruikers", zegt Nienhuis. Hij benadrukt wel dat het getal inclusief gebruikers van Live Messenger en Hotmail is. "Ik verwacht een hoop nieuwe mensen."

Hoeveel nieuwe mensen dat moeten zijn wil Nienhuis niet kwijt: "Die targets zijn geheim. Het zijn niet een paar procentpunten. Het is significant meer." De rek is er nog lang niet uit, stelt het concern. Zo zouden er de afgelopen vijf maanden een half miljoen Nederlandse Hotmail-accounts bij zijn gekomen.

De Nederlandse versie van Windows Live is vanaf vandaag bereikbaar. In Amerika is de portal al sinds november in de lucht. Vanaf volgende week kunnen de pc-applicaties beschikbaar en half februari moet de nieuwe versie van Live Mail klaar zijn.