De zoekmachine bevindt zich momenteel nog in de testfase. Hans van den Berg van Izito voorspelt echter een grote toekomst voor zijn `kindje'. "Izito is een slimme zoekmachine met een rich user interface die het zoeken vereenvoudigt", aldus de geestelijk vader tegenover WebWereld. "Bij bestaande zoekmachines krijg je ontzettend veel resultaten. Het is dus handig om op een makkelijke manier je resultaten te kunnen ordenen. Bij onze zoekmachine zijn niet alleen de resultaten belangrijk, maar ook de manier waarop ze worden getoond", licht Van den Berg toe. De makers hebben de zoekmachine daarom in een `slim jasje' gestoken, waardoor de internetter zelf kan bepalen hoe de opmaak van de pagina eruit ziet. "Je kunt je vindresultaten opdelen in meerdere kolommen. Ook kun je resultaten die jij niet relevant vindt, wegklikken." Izito zoekt standaard in meerdere zoekmachines, waaronder Google, Yahoo en MSN. Het aantal getoonde resultaten is beperkt tot zestig. Dit omdat volgens Van den Berg mensen nooit alle resultaten bekijken. Wel kunnen mensen aangeven alsnog meer resultaten te willen zien.

Menselijke intelligentie

"In de toekomst willen we ook menselijke intelligentie toevoegen", zegt de initiatiefnemer. "Mensen kunnen dan aangeven of zij slim willen zoeken, waarbij ervaringen van anderen worden meegewogen." In de praktijk betekent dit dat de zoekmachine monitort wat er met de diverse vindresultaten gebeurt. Als blijkt dat veel mensen een bepaald vindresultaat wegklikken, zegt dit mogelijk iets over het getoonde resultaat. Ook kunnen internetters bepaalde vindresultaten opslaan in een soort takenlijstje. Dit takenlijstje kan dan eenvoudig achteraf worden geraadpleegd. In de toekomst moet deze lijst ook kunnen worden toegevoegd aan de Favorieten. De Flash-zoekmachine is vooralsnog geoptimaliseerd voor Internet Explorer, maar in de toekomst moet er ook een Linux-geschikte variant komen.