Dat meldt de site Adage. Volgens bronnen die die meer weten van de reclamecampagne zal Microsoft zijn pijlen niet expliciet richten op Google of Yahoo. In plaats daarvan zal de softwaregigant het idee verspreiden dat de huidige zoekmachines niet de problemen oplossen waar mensen mee zitten.

Met een budget van tussen de 80 en 100 miljoen dollar is de campagne duur. Google gaf het afgelopen jaar in totaal 25 miljoen dollar uit aan advertenties. Microsoft gaf vorig jaar 361 miljoen dollar uit aan reclame.

Codenaam Kumo

De nieuwe zoekmachine had eerst de codenaam Kumo, maar volgens Adage gaat de dienst Bing heten. Het url Bing.com is geregistreerd door Microsoft.

De verwachting is dat de zoekmachine semantische zoektechnieken toevoegt aan het huidige Live Search zoekmachine van het bedrijf. Microsoft nam hiervoor vorig jaar het bedrijf Powerset over. Naar verwachting debuteert de nieuwe zoekmachine deze week.

Google aanvallen

De afgelopen jaren hebben wel meer zoekmachines het aangedurfd Google aan te vallen. Maar zoekmachines als Ask.com en Cuil.com hebben vooralsnog nog niet eens een kleine slag toe kunnen brengen aan het zoekmonopolie van Google.