De nieuwe zoekmachine geniet nog weinig bekendheid bij de concurrentie. Op de vraag of MSN een reactie kon geven op de nieuwe zoekmachine, stelt de Microsoft-afdeling niet te hebben gehoord van de Sekko-zoekmachine. "Wij hebben er dus ook geen mening over", laat MSN weten tegenover Webwereld.

Sekko Media stelt ruim twee jaar bezig te zijn geweest met de ontwikkeling van de technologie achter de zoekmachine. Deze bestaat uit taalherkenning en algoritmes.

Sekko is ontstaan uit frustratie over de dominantie van Google binnen de Nederlandse zoekmachine-industrie. Het blijkt echter dat Sekko zijn zoekresultaten verkrijgt via de Google zoekmachine. Indien een gebruiker een pagina opvraagt uit de cache van Sekko, dan vraagt de Sekko-server dezelfde pagina op in de Google-cache. Sekko toont deze pagina vervolgens aan de gebruiker.

Zowel Google als Sekko waren vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.

Afgezien van het feit dat de zoekmachine zoekt via Google blijkt uit onderzoek van Webwereld dat de website ook kwetsbaar is voor cross-site scripting.

In een enquête uitgevoerd door Sekko onder 500 testers, komt naar voren dat 65 procent de resultaten van Sekko beter vindt dan die van Google. Het bedrijf stelt dat 80 procent Sekko verkiest boven MSN en dat 93 procent liever Sekko gebruikt dan Ilse.