Google wordt bijna doodgeknuffeld door de hele internetgemeenschap: de zoekmachine wordt alom geprezen om haar accuratesse, eenvoudigheid en snelheid. Startups als Teoma en Wisenut denken een graantje te kunnen meepikken van het succes van Google, dat met haar kale beginscherm een ware trend heeft ontketend. Eerder haakte AltaVista met haar Spartaanse zoekdienst Raging Search overigens al hierop in, maar deze dienst is inmiddels opgeheven. Wie Teoma – nu nog in beta - of Wisenut bezoekt, zal de overeenkomsten met Google niet ontgaan. Sterker nog: de drie sites zijn – afgezien van de gebruikte logo's – nagenoeg identiek. Ook de achterliggende techniek is afgekeken van Google, zo schrijft CNet. Google is mede groot geworden om de volgorde waarop de gevonden pagina's worden gepresenteerd. Google, dat inmiddels al winstgevend zegt te zijn, hanteert een soort techniek waarbij wordt bijgehouden hoe vaak er naar bepaalde pagina's wordt gelinkt. Hoe vaker dat het geval is, hoe hoger de betreffende site in de ranglijst staat. Teoma en Wisenut werken hetzelfde. Andere overeenkomsten zijn het ontbreken van banners op de homepage en de weigering om posities in de lijst te verkopen aan adverteerders. GoTo.com begon hier ooit als eerste mee en zoekdiensten als AltaVista en Inktomi volgden. Het levert veel geld op, maar heeft als nadeel dat de geloofwaardigheid en objectiviteit van de diensten in het gedrang komen. Google en navolgers weigeren een plek in hun database te verkopen. Ze verkopen wel linkjes, maar die staan apart vermeld. Volgens kenners zal het niet eenvoudig zijn voor Teoma en Wisenut om voet aan de grond te krijgen. "Teoma's technologie ziet er zeker goed uit en zijn resultaten zijn relevant", zo zegt Danny Sullivan van SearchEngineWatch tegenover CNet. "Maar de grote zwakte is de kleine database." Volgens Sullivan zal het grote moeite kosten om internetters weg te lokken bij Google. De database van Google is ongeveer zes keer zo groot. Een ander voordeel van Google is de enorme snelheid waarmee de resultaten op het scherm verschijnen. Een kleine test bewijst dat Google zowel met snelheid als met de hoeveelheid resultaten wint van haar imitators. Wie zoekt naar `Nietzsche' vindt bij Google (in 0,10 seconde) 307.000 documenten. Teoma en Wisenut zijn aanzienlijk langzamer en vinden respectievelijk 49.900 en 132.303 documenten. De twee bedrijven hopen hun techniek, net als Google, ook aan derde partijen te verkopen.