De zoekmachine is zojuist live gegaan. Cuil (spreek uit: cool) bekent 'kennis' of 'wijsheid' in het Keltisch.

Cuil is weliswaar klein, maar opgericht door een paar zoekexperts die zijn gepokt en gemazeld bij IBM en Google. De ambities en pretenties van deze 'Google-killer' stralen er dan ook vanaf.

Meer en betere resultaten

De zoekmachine claimt reeds 120 miljard webpagina's te hebben geïndexeerd, drie keer meer dan Google en tien keer zoveel als Microsoft Live Search. Kwantiteit is echter niet zaligmakend. Zeker niet omdat het web is vergeven van spamsites, losse snippers tekst, en oude, achterhaalde of gerecyclede content.

Maar ook bij relevantie, de heilige graal van zoekmachines, beweert Cuil betere prestaties te leveren. Het ordent gevonden resultaten 'niet met een oppervlakkige populariteitstest zoals Google' maar op basis van de inhoud, de coherentie en de structuur van de webpagina's zelf.

De interface van de zoekresultaten is verfrissend nieuw. In plaats van de gebruikelijke hiërarchische lijst presenteert Cuil de resultaten in kolommen naast elkaar. Daarnaast biedt de zoekmachine 'relevantie-tools' om een zoekactie verder uit te breiden of te verfijnen. Wie bijvoorbeeld zoekt naar Bill Gates kan ook resultaten zien voor Amerikaanse miljardairs en andere Microsoft werknemers.

Uit een een korte test van de Webwereld redactie blijkt dat de techhnologie nog niet foutloos functioneert. Bij sommige zoekopdrachten vindt Cuil, anders dan Google, helemaal geen resultaten, en bij andere zoekacties ontbreken de meest logische en relevante sites.

Scepsis

Zoekmachinegoereoe Danny Sullivan toont zich in een uitgebreide recensie sceptisch over Cuil. Hij hekelt vooral de torenhoge pretenties en het PR-geblaat van de startup, terwijl ze het allemaal simpelweg (nog) niet waar kunnen maken. Bovendien, als 'linkpopulariteit' van een pagina echt niet meetelt voor Cuil, dan zou een recensieblog over Harry Potter even hoog kunnen eindigen als de officiële filmsite. En dat is niet het geval, concludeert Sullivan.

De zoveelste Google-killer

Regelmatig steken bedrijfjes de kop op die pretenderen Google te kunnen verslaan, tot nog toe zonder noemenswaardig succes. De 'sociale zoekmachine' Wikia Search van Wikipedia-oprichter Jimmy Wales bleek nog bepaald geen killer, evenals bijvoorbeeld het gehypete Powerset, een zoekrobot 'die natuurlijke taal begrijpt'.

Powerset haalde tot nu toe als enige succes: Microsoft kocht de startup voor naar schatting 100 miljoen dollar.

Ook Europa doet al jaren pogingen om een eigen Google-killer te ontwikkelen. Maar ook Exalead, Quearo of Theseus zijn mislukt of marginaal. Sterker nog, zelfs 'gearriveerde' zoekmachines als Yahoo, Microsoft Live en Ask verliezen nog steeds terrein van zoekmarktleider Google.

Vorige week onthulde zoektechneuten van Microsoft nog het nieuwe BrowseRank algoritme. Deze betrekt ook de tijd die bezoekers op een site doorbrengen bij het bepalen van de relevantie.