Het gaat om de betaalde versie van de software, ZoneAlarm Pro 3.0. Met de feature Performance Ad Blocking kunnen gebruikers met trage verbindingen zelf aangeven hoe lang zij bereid zijn te wachten tot de advertenties op een webpagina zijn geladen. Als de banners niet in de aangegeven periode kunnen worden geladen, komt de webpagina zonder reclame binnen.

Online uitgevers en adverteerders ergeren zich al geruime tijd aan programma's om reclame op websites tegen te houden. Zeker nu de markt voor advertenties op internet is ingeklapt zouden dergelijke bannerfilters een ernstige bedreiging voor de inkomsten van uitgevers vormen.

Naast het blokkeren van advertenties biedt ZoneAlarm Pro 3.0 ook de mogelijkheid cookies te weigeren. De gebruiker krijgt een melding wanneer een webpagina Java- of ActiveX-componenten bevat en kan deze ook automatisch laten tegenhouden.

Verder maakt de nieuwe versie profielen van de grootte van software die verbinding maakt met het internet. Op deze manier wordt volgens maker ZoneLabs de kans verkleind dat een hacker de .exe-bestanden van het programma of de softwaredrivers kan wijzigen om de firewall te omzeilen.

In de gratis versie van ZoneAlarm ontbreekt zowel het banner- als het cookiefilter. ZoneAlarm is volgens ZoneLabs inmiddels 15 miljoen keer gedownload, waarbij zowel de betaalde als de gratis variant worden meegeteld.

ZoneLabs richt zich op firewalls die direct op de pc van de gebruiker worden geplaatst, in plaats van op het netwerk waar die pc (eventueel) aanhangt. Volgens analist Jan Sundgren van Giga Group is dat een verstandige beslissing geweest. Sundgren verwacht dat steeds meer bedrijven ertoe zullen overgaan firewalls rechtstreeks op de pc's te installeren.