Een datum waarop ook bezitters van een DVR gebruik kunnen maken van 'video on demand' en 'Uitzending gemist' wil UPC niet noemen. "We verwachten dat we nog drie of vier weken nodig hebben voor het testen van de update", zegt Mark Zellenrath, woordvoerder van de kabelaanbieder.

Als de tests zijn afgerond, zal de update voor de DVR regio voor regio worden ingevoerd. De uitrol zal beginnen in Helmond, waar nu ook de tests van de update plaatsvinden. Daarna volgen Amsterdam en Rotterdam.

Aan de bezitters van een gewone mediabox van UPC (dus zonder harde schijf voor het opnemen en stilzetten van programma's) is de software-update al wel ter beschikking gesteld.

Hoewel zowel de gewone mediabox als de mediabox met DVR zijn geproduceerd door Philips, is het voor UPC niet mogelijk de update voor de 'gewone' box te gebruiken voor de DVR, stelt Zellenrath. "De software van de DVR is heel anders dan de software voor de gewone mediabox."

Amateuristisch gedoe

Op de website Chello Underground beklagen bezitters van een DVR zich over het lange wachten op de software-update die eerst in juli en vervolgens op 1 augustus zou plaatsvinden. "Wat een amateuristisch gedoe van UPC weer. Nu krijgen alle nieuwe DVR-klanten een DVR met minder functionaliteit en minder diensten", schrijft bijvoorbeeld 'HP Deskjet'.

Ook wisselen gebruikers van Chello Underground tips uit waarmee het alsnog mogelijk is om de software van de DVR te updaten. Door bij de fabrieksinstellingen de regio Eindhoven in te voeren en vervolgens een geforceerde update uit te voeren, zou het toch mogelijk zijn om video on demand te krijgen.

Zellenrath raadt het echter af om dergelijke tips op te volgen. "In de praktijk werkt de update dan niet goed. Je computer kan zich weer gaan resetten en dan krijg je toch problemen. Je loopt dan het risico dat je alleen maar verder van huis bent."

Concurrentieoverwegingen

Hoeveel gebruikers van digitale televisie van UPC de beschikking hebben over een DVR, wil Zellenrath 'uit concurrentieoverwegingen' niet zeggen. "Het zijn er heel erg veel. Duizenden en duizenden klanten, heel substantieel."

Vorige week maakte UPC bekend dat het bedrijf aan het eind van het tweede kwartaal 517.700 klanten had voor digitale televisie in Nederland. Het aantal UPC-klanten dat naar 'analoge' tv kijkt, bedraagt ruim 1,6 miljoen.