De nieuwe raceklasse Formule E is mede in het leven geroepen om het publiek enthousiast te maken voor elektrische auto's. Of dat gaat lukken is de vraag: veel Formule 1-fans hebben die sport de rug toegekeerd vanwege het steeds meer ontbreken van motorgeluid, en het geluid van een Formule E-auto is op z'n zachtst gezegd bijzonder.

Desondanks zal de aandacht niet gering zijn. Het seizoen van de Formule E telt tien races over de hele wereld. De eerste race wordt op 13 september gehouden in de Chinese hoofdstad Peking. Europa is pas in mei 2015 aan de beurt, wanneer het beroemde circuit van Monte Carlo in Monaco wordt aangedaan.

De koningsklasse blijft voorlopig de Formule 1. Daar bevat een raceauto nu zeker 400 sensoren, wat ongelooflijk veel data oplevert. Zonder tech geen finish, zoenen op je wang of champagnedouche. Lees hier onze reportage.

De autosportfederatie FIA hoopt dat gedurende het seizoen ook de research en ontwikkeling van technologie├źn rond elektrische auto's een vlucht zal nemen.

Qua specificaties zijn de Formule E-auto's in eerste instantie allemaal gelijk. De auto's gebruiken een 200kW elektrische motor gebouwd door McLaren, kunnen accelereren van 0 naar 100 kilometer per uur in 3 seconden en hebben een maximumsnelheid opgelegd van 225 kilometer per uur. Het gewicht van het Renault-chassis ligt op 800 kilo, waarvan 200 kilo bestaat uit de accu van Williams.

Ook techbedrijven duiken op de Formule E. Zo is Qualcomm een grote sponsor. De chipmaker promoot onder meer zijn Halo-technologie voor het draadloos opladen van elektrische auto's. The Register meldt dat in ieder geval de safety cars daar gebruik van maken.

Oordeel zelf: het geluidsniveau van een Formule E-auto ligt rond de 80 decibel, waar een normale auto zo'n 70 decibel produceert.