ConsuWijzer, het informatieloket voor Nederlandse consumenten, ontving in de eerste zes maanden van dit jaar 730 meldingen over sms-diensten. Ondanks dat er in januari dit jaar een nieuwe gedragscode voor sms-aanbieders werd ingesteld, blijft het aantal klachten over de diensten op hetzelfde niveau.

Consumenten hekelen vooral ringtone-reclames

Tot de klachten behoren bijvoorbeeld misleidende ringtone-reclames die vooral op de muziekzenders TMF en MTV worden uitgezonden. Reden voor de Consumentenautoriteit om naar de Reclame Code Commissie te stappen. Die organisatie beoordeelde een gedeelte van de klachten als terecht en dwong de reclamemakers om hun uitingen aan te passen.

Bijkopen van garantie?

Ook ontving ConsuWijzer veel klachten en meldingen over garantie. Vooral bij producten uit de elektronicabranche zoals bijvoorbeeld computerapparatuur worden garantieregels niet goed nageleefd blijkt uit het aantal binnengekomen klachten. Op basis daarvan zijn er een aantal onderzoeken gestart naar mogelijke overtredingen van wettelijke regels. Vooral het bijkopen van garantie, wat veel voorkomt in de elektronicabranche, wordt onder de loep genomen.

Bijbetalen voor reparatie mag niet

De teksten over de rechten van consumenten op het gebied van garantie zijn onlangs aangescherpt. Dit is gedaan naar aanleiding van een recente uitspraak van het Europese hof in de Quelle-zaak. Hierin is geoordeeld dat de consument niet kan worden verplicht tot bijbetaling bij reparatie of vervanging van een ondeugdelijk product. In de klachten die ConsuWijzer ontving viel op dat vooral over dit onderwerp de meeste klachten binnenkwamen: de verkoper weigert kosteloze reparatie of vervanging van een product dat niet naar wens blijkt te werken. Zo'n 1.500 van de 4.000 klachten hadden hierop betrekking.