Donderdagmiddag leken de problemen bij UPC te zijn opgelost. Door de grote hoeveelheid spam die de laatste dagen binnengekomen was, raakte de server verstopt. Door meer te gaan filteren en de capaciteit van de server uit te breiden, dacht het bedrijf de problemen opgelost te hebben.

Donderdagavond waren de problemen echter weer terug. "De capaciteit uitbreiden lukt helaas niet in een nacht, dus we zijn agressiever mailverkeer gaan blokkeren", aldus woordvoerder Ronald van der Aart. UPC heeft ook contact opgenomen met de leverancier van de spamfiler, om aanvullende maatregelen te nemen en de boel onder controle te krijgen.

"In de loop van de nacht zagen we dat de boel zich stabiliseerde. Ik zie nu dat er nog wel wat vertraging is in de aflevering van de e-mails", aldus van der Aart. Wel hebben volgens hem de meeste mensen inmiddels weer toegang tot hun e-mailbox.

Van der Aart denkt dat de problemen nu wel zijn opgelost, maar durft niet hard te zeggen dat mensen de komende dagen geen problemen meer ondervinden met hun e-mail. "We zijn hoopvol, maar we durven het niet uit te sluiten", zegt Van der Aart in een telefoongesprek.

Volgens Van der Aart is men bij UPC een klein beetje beduusd door deze agressieve golf van spam die Van der Aart bestempelt als 'criminaliteit'. "Dit is heftiger dan we in de afgelopen maanden hebben gezien en hebben kunnen bevroeden. Het ging om een verzevenvoudiging in de hoeveelheid spam."

In december 2003 was er een soortgelijk probleem bij Chello, ook veroorzaakt door een stortvloed aan spam.