Nokia moet vaart maken met het verbeteren van zijn aanbod rond mobiel internet, zegt Vanjoki in het Duitse blad Wirtschaftswoche. Het Finse bedrijf moet zich volgens de marketingman hervormen om de concurrentie bij te blijven.

Erosie concurrentievoordeel

Daarbij is zelfs de verkoop van de eigen telefoonfabrieken op de lange termijn niet uitgesloten. De eigen fabrieken vormden voor Nokia, de grootste telefoonfabrikant ter wereld, lange tijd een voorsprong ten opzichte van de concurrentie. Dat lijkt niet langer het geval. Vanjoki zegt nu over een eventuele verkoop van de productielijnen: "Zeg nooit nooit."

Bedrijf op de schop

Marketingtopman Vanjoki geldt als de mogelijke opvolger van de huidige Nokia-ceo, Olli-Pekka Kallasvuo. De kroonprins stelt dat Nokia zich moet omvormen van fabrikant van toestellen tot aanbieder van internetoplossingen. "Ik ben ervan overtuigd dat Nokia sterker uit deze transformatie komt."

Volgens de topman heeft de economische crisis bij de Finnen de ogen geopend dat een hervorming van het bedrijf nodig is. "Iedereen werkt er bij Nokia nu aan om ervoor te zorgen dat we ook op het gebied van mobiele oplossingen en applicaties een sterke speler worden."