De N97 komt midden 2009 op de markt en moet zo rond de 550 euro gaan kosten. Nokia claimt dat de prijs van het nieuwe model hetzelfde is als toen voorgangers N95 en N96 op de markt verschenen. Met de N97 hoopt de verkoop van de smartphone-lijn omhoog te krijgen.

De N97 komt onder andere met een touchscreen en Qwerty-toetsenbord. Daarmee bewandelt het toestel hetzelfde pad als concurrenten zoals de X1 van Sony Ericsson en de Touch Pro van HTC. Analist Ben Wood van CCS Insight vindt dat Nokia teveel moeite heeft gedaan om allerlei eigenschappen toe te voegen aan de nieuwe telefoon. Daardoor zou het bedrijf te weinig hebben gelet op het formaat en het gewicht van de N97.

Marktleider

Nokia heerst op de markt voor smartphones en gewone mobieltjes, maar kan een extra boost wel gebruiken. Hoewel het Finse bedrijf nog steeds marktleider is, ziet Nokia concurrenten zoals RIM en Apple dichterbij komen. Apple verkocht in een kwartaal 7 miljoen exemplaren van de iPhone 3G. De vraag naar smartphones is ondanks de economische crisis erg hoog.