Het einde van de grote groei voor navigatierivalen Garmin én TomTom is in zicht. Dat verkondigt consulent Blair Swedeen van Partenza Consulting tegen Bloomberg. De komende problemen staan helemaal los van wie kaartenmaker Tele Atlas gaat overnemen, een strijd die nog steeds gaande is.

Het zwaard van Damocles hangt elders: de handige navigatieapparaten die beide bedrijven groot hebben gemaakt, zullen in de nabije toekomst namelijk steeds vaker overbodig zijn. Met dank aan Nokia en autofabrikanten.

Vooral Nokia profileert zich met de integratie van digitale kaartenmaker Navteq steeds nadrukkelijker op de navigatiemarkt. De verwachting is dat Nokia het komende jaar vijftig procent meer gps-uitgeruste mobieltjes zal verkopen. Wie heeft er nog een apart navigatieapparaat nodig als je mobiel dat al kan?

Aan de andere kant bouwen autofabrikanten steeds vaker navigatieapparatuur standaard in nieuwe auto's in. Zij betrekken hun gps-technologie en halffabrikaten veelal van andere leveranciers dan het gevestigde duo.

Kwetsbaar bedrijfsmodel

Garmin en TomTom houden vol dat er een rijke parallelle markt zal blijven bestaan van mobiele telefoons en draagbare navigatieapparaten. Maar de onverwachte happigheid waarmee TomTom en Garmin tegen elkaar opbieden om Tele Atlas in te lijven, heeft veel beleggers en analisten de ogen geopend voor de kwetsbaarheid van het bedrijfsmodel van beide bedrijven.

"Het is een defensieve strategie om hun markt zeker te stellen. Het is een kwestie van indekken om te overleven", aldus analist Jeff Rath tegen Bloomberg. De koers van TomTom is de afgelopen twee weken met zestien procent gedaald, die van Garmin met maar liefst dertig procent.

De conclusie van Bloomberg is duidelijk. Wie van de twee ook Tele Atlas zal overnemen, voor zowel Garmin als TomTom is er zwaar weer op komst door sterk toenemende concurrentie van gps-uitgeruste mobiele telefoons én auto's.