Analisten en aandeelhouders zijn niet onder de indruk van de nieuwe Lumia's met Windows Phone 8, die Nokia woensdag onthulde. De nieuwe Lumia-lijn, een ultieme poging van Nokia om weer aan te haken op de smartphonemarkt, is ondanks alle innovaties te weinig onderscheidend van de vorige, stellen analisten tegenover Reuters.

Geen knaller, koers duikt

Bovendien is niemand te spreken over het feit dat Nokia geen lanceerdatum of prijsindicatie heeft gegeven. Het gevolg: de beurskoers van de Finse mobielmaker kelderde in zowel Helsinki als New York met ruim 15 procent. De koers was vooroplopend aan de presentatie de afgelopen maand wel al flink gestegen, na een dieptepunt in midden juli.

Na alle beloften en hype verwachtte iedereen een knaller, maar analisten zien de nieuwe Lumia's als evolutionair, niet revolutionair, vertelt RBC-analist Mark Sue aan Reuters.

Nokia's rol op de wereldwijde smartphonemarkt is binnen twee jaar afgegleden van marktleider tot een magere 3,7 procent marktaandeel.

PureView-reclame gefaked

Ook op het PR-vlak is Nokia de mist in gegaan. Een reclamespot die de mogelijkheden van beeldstabilisatie van Nokia's PureView-technologie moest demonstreren, blijkt nep, ontdekte The Verge. De beelden zijn opgenomen met een professionele camera vanuit een rijdende bestelbus, niet met een Lumia met PureView vanaf de fiets. Nokia erkent dat het een simulatie is en biedt zijn excuses aan voor het 'verwarrende' spotje.