Volgens de gegevens van de Britse marktonderzoeker heeft Nokia in het derde kwartaal 152.000 handhelds verkocht. In het geval van Nokia gaat het dan om de 9210 Communicator, het eerder dit jaar gelanceerde toestel dat een mobiele telefoon en zakcomputer inéén is. Nokia laat Palm, dat 108.000 handhelds verkocht, ver achter zich. Compaq volgt op de derde plaats met bijna 67.000 verkochte toestellen. Nokia zag zijn handheldverkopen bijna verdubbelen en heeft nu een marktaandeel van 28 procent. Palm verkocht daarentegen 56 procent minder toestellen. Het marktaandeel van het bedrijf bedraagt nu 20 procent. Compaq won fors terrein en boekte een verkoopstijging van 81 procent. Het bedrijf heeft inmiddels een marktaandeel van ruim 12 procent. In totaal werden er in West-Europa het afgelopen kwartaal iets meer dan 644.000 handhelds verkocht, 16 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Over de eerste negen maanden van het jaar zijn er echter nog steeds 33 procent meer handhelds verkocht dan vorig jaar. Microsoft introduceerde in oktober een nieuwe versie van zijn besturingssysteem voor handhelds, de Pocket PC 2002. Volgens Canalys kan dat de verkoop van handhelds in het vierde kwartaal een impuls geven, maar heeft de introductie er ook voor gezorgd dat consumenten het afgelopen kwartaal een aankoop uitstelden. Het succes van Nokia straalt ook af op Symbian, omdat de 9210 Communicator draait op dit besturingssysteem. Eenderde van alle verkochte handhelds maakt inmiddels gebruik van Symbian. Het marktaandeel van het Palm OS is bijna 30 procent, Windows CE volgt met iets meer dan 20 procent. De combinatie van een mobiele telefoon met de functies van een handheld is de kracht van Nokia, aldus Canalys. De 9210 Communicator is een groot apparaat is, maar veel gebruikers geven de voorkeur aan het toestel boven de aanschaf van een aparte mobiele telefoon en handheld. Bovendien wordt het toestel van Nokia, in tegenstelling tot de handhelds van Palm of Compaq, gesubsidieerd door mobiele operators. "De grootste dreiging van Nokia voor de concurrentie is op de lange termijn dat het bedrijf de instroom van nieuwe klanten vermindert. Als je met je telefoon ook al afdoende je data kan organiseren, waarom zou je dan nog een aparte handheld kopen?", zo zegt Canalys-analist Andy Buss.