De Finse telefoonfabrikant heeft uitgebreid onderzoek laten doen naar de opvattingen van bezitters van een mobiele telefoon over het ontvangen van reclame. In totaal zijn halverwege 2001 meer dan 3300 mensen ondervraagd in de leeftijd van 16 tot 45 jaar in elf verschillende landen. Uit de studie blijkt dat 86 procent van de ondervraagden te kennen geeft er geen bezwaar tegen te hebben om reclame via sms te ontvangen. Maar daar moet dan wel wat tegen over staan: het ontvangen van reclame is geen probleem als de kosten voor het mobiel bellen daarmee omlaag gaan. Bijna 90 procent van de ondervraagden denkt er geen bezwaar tegen te maken als ze af en toe een 'kortingsbon' via de sms te ontvangen. Een derde verwelkomt het ontvangen van dit soort kortingen met open armen. Nokia concludeert naar aanleiding van dit onderzoek dat mobiele bellers het ontvangen van reclame niet zo'n probleem vinden als er maar iets tegenover staat. Kortingen bijvoorbeeld. Maar ook willen de gebruikers van de mobieltjes de controle houden over wat voor soort berichten ze ontvangen. Reclame via sms is een heikel punt. Onderzoeksbureau Forrester concludeerde onlangs dat dit soort reclame door steeds meer bedrijven opgepakt wordt als een marketinginstrument. Forrester waarschuwt wel dat voorzichtigheid geboden blijft. Anders gaat het dezelfde kant op als (ongewenste) reclame via e-mail. Veel e-mailgebruikers ergeren zich daar groen en geel aan. Reclame via e-mail is volgens Forrester steeds minder effectief. Een ander bijkomend probleem zijn de kosten voor de gebruiker voor het ontvangen van reclameberichten. Nu is het ontvangen van een sms nog kosteloos, maar bij GPRS moeten mobiele telefoongebruikers betalen voor het ontvangen van data. In Japan vormt dit al een geruime tijd een groot probleem. KPN Mobiel garandeert dat gebruikers van i-mode in Nederland niet bang hoeven te zijn ongewenste reclame te ontvangen. Dat wordt gefilterd.