"Het is natuurlijk schandalig als een bedrijf met een product met meer dan 27,5 miljoen downloads de mededeling krijgt: opdonderen", zegt Hennie Groot Koerkamp, ceo van Nav4all, tegen Webwereld. De Nederlandse navigatieaanbieder Nav4all is gevestigd in Amsterdam en maakt navigatiesoftware voor een breed scala aan mobiele telefoons. De software is inmiddels ruim 27,5 miljoen keer gedownload en wordt aangeboden in 55 talen. De navigatiesoftware is spraakgestuurd en in iedere taal is zowel een mannen- als vrouwenstem beschikbaar. "Daarmee zijn we groter dan TomTom."

Binnen een paar dagen zal de dienst nu offline gaan. Nokia heeft de contracten die Nav4all had met kaartenaanbieder Navteq, waarvan Nokia de eigenaar is, niet verlengd. Groot Koerkamp had een contract tot 2010, dat zou verlengd worden, maar met de komst van de gratis navigatiedienst van Nokia werd dat onzeker. Nav4all maakt nu op zijn site bekend dat de samenwerking is beëindigd.

Licentiecijfers doorgegeven

Nokia startte vorige week per direct met een eigen gratis navigatiedienst, spraakgestuurd en in 46 talen beschikbaar in 74 landen. Maar alleen voor Nokia-telefoons. Nokia is eigenaar van Navteq, en het contract van Nav4all was geldig tot 2010. Volgens De Groot Koerkamp zou dit contract volgens de afspraken "gewoon verlengd worden".

De ceo van Nav4all voelt zich bekocht. "Al onze licentiecijfers worden iedere maand gerapporteerd aan Navteq-Nokia. Ik denk dat ze zich te pletter geschrokken zijn", aldus Groot Koerkamp. Hij laat doorschemeren dat hij denkt dat Nokia en Navteq zijn dienst wel erg aanlokkelijk vonden. Begin december vorig jaar bracht Nav4all een dienst uit op de iPhone. Volgens de Groot Koerkamp was dit 'extreem succesvol. Eind december waren er ongeveer 100.000 downloads.

Op alle toestellen

"Onze kracht is dat we op vrijwel alle toestellen werken", legt Groot Koerkamp uit. Naast de iPhone zijn dat onder andere ook BlackBerry's, de meeste Nokia-toestellen, Samsung-telefoons en de hele Windows Mobile-familie. Nav4all was van plan routeplanning te verkopen voor een beperkt bedrag, bijvoorbeeld voor "een kwartje per keer".

TomTom, dat hard onderuit ging op de beurs na de lancering van de Nokia-dienst, is bijvoorbeeld ook beschikbaar voor de iPhone, maar de Europese versie van die navigatiesoftware kost 80 euro. Dat is nog afgeprijsd van de lanceerprijs van 100 euro. Daar kan nog een houder met sterkere gps-ontvanger bijkomen.

Groot Koerkamp heeft geen goed woord over voor Nokia. "Het hoofdargument van Nokia is: nu hebben wij navigatie en niemand heeft dat", zegt hij. Nav4all wilde voor zijn dienst een paar euro per toestel verdienen en voor een paar euro heeft een klant geen Nokia. "Je gaat toch niet een toestel kopen dat je niet wilt hebben?", vraagt de ceo zich retorisch af. "Tenzij je het alternatief uit de markt weghaalt."

Geen alternatief

Door navigatie alleen op Nokia-telefoons te draaien, is de consument veel duurder uit. Die moet om te navigeren een toestel van Nokia aanschaffen. "Nokia Navigator wordt alleen gebruikt als iemand vastzit, dat komt gemiddeld 10 tot 25 keer per jaar voor", aldus de ceo van Nav4all. "Daar ga je geen Nokia-telefoon voor kopen die je niet wilt." In dat scenario is Nav4all geschikter omdat de software voor die doeleinden goedkoper is én op vrijwel iedere telefoon gebruikt kan worden.

Nav4all gaat dit weekend uit de lucht. Het is niet mogelijk om het kaartsysteem in korte tijd te vervangen. De hele dienst is ingericht op gebruik van de kaarten van Navteq.