Deze week liet Nokia-ceo Olli-Pekka Kallasvuo doorschemeren dat zijn bedrijf sterk overweegt (mini-)laptops te gaan maken. Een nieuwe loot aan de stam van het Finse bedrijf, dat wereldwijd toch vooral bekendheid geniet als maker van mobiele telefoons. Maar gezien Nokia's productgeschiedenis is de stap toch niet zo verrassend.

De Kontio-schoen

Nokia kwam in 1967 tot stand uit een fusie tussen een rubberbedrijf, een kabelbedrijf en een fabrikant van houtpulp. Door die fusie ontstond een concern dat in de jaren daarop een hele serie uiteenlopende producten op de markt bracht. Van papier, fiets- en autobanden, computers, telefoonkabels, televisies, elektriciteitsgeneratoren en condensatoren tot aluminium. Het werd allemaal door Nokia verkocht. De rubberen schoen de Kontio was een grote hit in de jaren zeventig, en Nokia deed pas in 2005 de divisie voor rubberen schoenen van de hand.

Telefonie groeide in de jaren '80 uit tot de belangrijkste tak van Nokia. Op 1 juli 1991 maakte de Finse premier Harri Holkeri het eerste commerciële GSM-telefoongesprek ooit (zie een foto van het telefoongesprek hier). Dat werd in 1992 gevolgd door de lancering van het toesteltype 1011, het eerste GSM-toestel ter wereld voor de consumentenmarkt. Voor die tijd was de mobiele telefoon iets voor zakenmensen met poen. In de jaren daarna boekte Nokia ook grote verkoopsuccessen buiten eigen land, vooral in Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azie.

Snake

Sinds 1998 is het Finse bedrijf aanvoerder van de markt voor mobiele telefoons. Het heeft voor culturele mijlpalen als de Nokia Tune en het ooit megapopulaire spelletje Snake gezorgd. Voor veel mensen was een Nokia-toestel hun eerste mobiele telefoon. En die leidende positie heeft het bedrijf tot op de dag van vandaag gehouden. De revolutie in mobiele telefoons heeft het geen windeiren gelegd. Tussen 1996 en 2001 groeide de omzet van 6,5 miljard naar 31 miljard euro.

Tegenwoordig heeft Nokia flink wat concurrentie te verduren op de mobiele telefoniemarkt, maar nog steeds is het bedrijf onbetwist marktleider. Volgens de nieuwste cijfers van onderzoeksbureau ABI Research hebben de Finnen een wereldwijd marktaandeel van 38,6 procent, op respectabele afstand gevolgd door Samsung (16,2 procent). Nokia verkocht vorig jaar maar liefst 468 miljoen mobiele telefoons.