Nokia is de eerste telefoonproducent die tegelijkertijd als provider optreedt in het land van de rijzende zon. Aangezien Nokia geen eigen netwerk tot zijn beschikking heeft in Japan, gaan de Finnen volgens de Japanse krant de Daily Yomiuri optreden als virtuele operator en gebruik maken van het draadloze netwerk van NTT Docomo. Docomo vormt samen met twee andere providers, KDDI en SoftBank Mobile, de groep van de belangrijkste operators in het land. Nokia is op dit moment in overleg met NTT Docomo om in februari volgend jaar te beginnen met het leveren van de telefoondiensten.

Vertu mobiel plus abonnememnt

Terwijl Nokia wereldwijd gezien op een hoog marktaandeel in de verkoop van mobiele telefoons kan rekenen, laten de meeste Japanners de mobieltjes van Nokia links liggen. Het heeft nu in Japan slechts een marktaandeel van 1 procent. Om het marktaandeel boven de op te krikken, neemt Nokia de opmerkelijk stap door ook de rol van provider op zich te gaan. Japan moet de markt voor Nokia gaan worden om de Vertu mobiele telefoons kwijt te raken.

Deze overdadige telefoons, sommige versiert met diamanten, moeten de Japanse consument tussen de 1,6 en 5 miljoen yen gaan kosten. 5 miljoen yen is ongeveer 40,000 euro. De eerste modellen van Vertu moeten begin volgend jaar in winkels in Tokio liggen. Als deze lijn een succes blijkt, wil Nokia goedkopere modellen gaan promoten in Japan.

Meer dan telefoonfabriek

De stap van Nokia past in de strategie die het bedrijf eerder heeft ingezet. Het Finse concern wil zich steeds minder profileren als telefoonmaker en meer als dienstenleverancier. Zo startte het bedrijf vorig jaar een onlinemuziekdienst en kondigde het halverwege dit jaar aan meerdere online diensten te gaan aanbieden.