"De indruk wordt gewekt dat NokNok alleen bestaat om winst te kunnen maken met de verkoop van klantgegevens, dat is onzin," zegt Achmea-woordvoerder René Visser. Achmea is het moederbedrijf van gratis-internetaanbieder NokNok. Wanadoo heeft dezelfde motivatie. "Wij verkopen absoluut geen klantgegevens," zegt woordvoerster Esther Besson. "Wanadoo is deel van de Dutchtone Group, die is er niet om gegevens te verkopen." Besson noemt de reclamecampagne van XS4ALL 'beneden alle peil'. Wat NokNok in kort geding zal eisen, wil zegsman Visser niet zeggen. "De dagvaarding wordt vandaag of morgen opgesteld, daar wil ik niet op vooruitlopen. Het is wel duidelijk dat we in ieder geval willen dat XS4ALL onmiddellijk stopt met de advertentiecampagne." . Contra-advertentie Ook Wanadoo wil dat de controversiële campagne onmiddellijk gestaakt wordt. "Daarnaast eisen we uiteraard rectificatie," zegt Besson, die aankondigt dat morgen (woensdag) in de landelijke dagbladen een contra-advertentie zal staan waarin Wanadoo zegt de privacy van haar gebruikers te garanderen. Besson verwacht dat tijdens de zitting van de rechtbank op vrijdag vooral zal worden gehamerd op de Reclame Code, niet op de inhoud van de zaak. "Wat eigenlijk jammer is." In de Nederlandse Reclame Code staat in artikel 1 lid 14 dat vergelijkende reclame is toegestaan, indien de vergelijking niet misleidend of nodeloos denigrerend is. XS4ALL onfeilbaar XS4ALL denkt onfeilbaar te zijn. Tegen WebWereld zei woordvoerster Sjoera Nas eerder 'kort gedingen met vertrouwen tegemoet te zien'. (Zie nieuws van 19 november.) Vorige week startte XS4ALL de eerste reclamecampagne in haar geschiedenis. De KPN-dochter wil de Nederlanders erop wijzen dat internet niet gratis is. Als er geen abonnementskosten worden gevraagd, betaalt de gebruiker op een andere manier, namelijk met gegevens, zoals informatie over het surfgedrag, stelt XS4ALL. Op posters die hangen op grote stations en in tijdschriften citeert XS4ALL uit de algemene voorwaarden van vijf internetbedrijven die hun diensten gratis aanbieden: Hotmail, NokNok, Freeler, Wanadoo en MyWeb. Onder het citaat staat 'XS4ALL, uiteindelijk heeft alles een prijs'. Het Net gespaard? Pikant detail is dat XS4ALL in haar campagne vijf internetbedrijven bij naam noemt, maar eveneens KPN-dochter Het Net spaart. Ook Het Net zegt in haar algemene voorwaarden onverbloemd dat klantgegevens gebruikt worden voor marketingdoeleinden. "De campagne gaat niet specifiek over deze vijf internetproviders. We vinden Het Net uiteraard net zo slecht," reageert Nas, die nogmaals bevestigt dat XS4ALL niet van plan is de controversiële campagne te staken. "Tot 12 december hangen de posters op stations en adverteren we in tijdschriften." Reden voor de campagne is, zo beweert Nas, niet een leegloop bij XS4ALL. "Het aantal aanmeldingen loopt wel terug, maar de leden blijven ons trouw."