De introductie van televisie en internet in de treinen is het gevolg van een proef eerder dit jaar op het traject Haarlem – Maastricht. Drie intercity's op dat traject werden begin dit jaar uitgerust met draadloos internet en televisieschermen, waarop actuele reisinformatie en nieuwsuitzendingen te zien waren.

KPN en NS vonden de proef succesvol en hebben besloten om de komende maanden gezamenlijk voorbereidingen te treffen voor een grootschalige invoering van de diensten. Volgens NS-woordvoerder Martijn den Dekker worden de eerste treinen begin 2007 van de diensten voorzien. Volgens de bedrijven hebben reizigers die in de proefperiode de intercity's tussen Haarlem en Maastricht gebruikten, aangegeven dat ze de combinatie van actuele reisinformatie en infotainment in de trein waarderen. Ook gaf een grote groep reizigers volgens KPN en NS aan in de toekomst gebruik te willen maken van de hotspots in de trein.

KPN en NS verwachten in het najaar tot een definitieve samenwerkingsovereenkomst te komen. KPN gaat de televisieprogramma's exploiteren die in de treinen te zien zijn. Het telecombedrijf wil specifiek op reizigers gerichte programma's gaan brengen.

"KPN richt zich meer op narrowcasting en gaat daarom voor deze toepassing de content en media-exploitatie verzorgen", zo verklaart Den Dekker tegenover Webwereld. De zegsman van NS zegt dat reizigers niet hoeven te vrezen voor geluidsoverlast. "Tijdens de proef hebben we van reizigers gehoord dat ze bewegende beelden, voorzien van tekst maar zonder geluid, het meest waardeerden. Daarom zullen we ook geen geluid gebruiken", aldus Den Dekker.

Volgens de woordvoerder zal de introductie van hotspots en tv geen gevolgen hebben voor de prijs van treinkaartjes. "Uitgangspunt voor ons was dat dit kostendekkend moest zijn. Doordat we de reisinformatie en de infotainment op de schermen afwisselen met af en toe een commercial, kunnen we deze dienst invoeren zonder gevolgen voor de prijs van de treinkaartjes."