- NTT DoCoMo neemt een belang in de mobiele divisie van AT&T. Bronnen bij het Japanse telecombedrijf, qua marktwaarde de grootste in de wereld, hebben bevestigd dat gesprekken hierover zich in de afrondende fase bevinden. Begin volgende week zou een overeenkomst kunnen worden gesloten. Eerst moet nog een aantal obstakels uit de weg worden geruimd, waardoor de deal vertraagd of zelfs helemaal geschrapt kan worden. Met de geplande transactie zou een bedrag van zo'n 9 miljard dollar gemoeid zijn. Als de deal doorgaat, zou het de eerste grote stap zijn die NTT DoCoMo zet in de Verenigde Staten. In Europa is het bedrijf via onder meer een belang in KPN Mobile al enige tijd aanwezig. Hoe groot het in AT&T Wireless te nemen belang zal zijn, is nog niet bekend. Wel bekend is dat NTT DoCoMO bij voorkeur belangen van maximaal 20 procent neemt, in plaats van ondernemingen volledig over te nemen. Het belang is KPN Mobile is 15 procent. Door substantiële belangen te verwerven in belangrijke spelers op de mobiele markt, kan het Japanse concern haar succesnummer i-mode makkelijk exporteren en zo het succes maximaliseren. - Het Zweedse internetbedrijf Framfab, sinds vorig jaar eigenaar van het Nederlandse Netlinq, heeft 340 banen geschrapt in een poging er weer bovenop te komen na een rampzalig verlopen kwartaal. Dat meldt de Wall Street Journal. Het ontslag betreft 12 procent van het totaal aantal medewerkers. Framfab heft drie niet-rendabele bedrijfsonderdelen op, waaronder de afdeling die risicokapitaal verschaft. De reorganisatie gaat ruim 32 miljoen gulden kosten, maar moet uiteindelijk een jaarlijkse besparing van 57 miljoen opleveren. Framfab is een zogeheten internetconsultant. Het bedrijf adviseert en bouwt websites en bedrijfsapplicaties. De maatregelen hebben alleen betrekking op de activiteiten in de Zweedse thuismarkt. Voor het Nederlandse Netlinq Framfab zijn er dus geen consequenties. Framfab doet het in al haar buitenlandse markten naar eigen zeggen zeer goed. "Maar als we de winstgevendheid in Zweden niet verbeteren, vormt dat een last op de totale gang van zaken", zo zegt een woordvoerder van Framfab tegen de Wall Street Journal. - Siemens en Ericsson zijn door Mannesman D2 ingeschakeld om het UMTS-netwerk van de Duitse mobiele dochter van Vodafone aan te leggen. Met de opdracht is in totaal 500 miljoen mark gemoeid. Siemens zal Mannesman in 2002 netwerkcomponenten leveren, Ericsson legt de infrastructuur voor het netwerk aan. Ericsson voert daarnaast UMTS-testen uit met D2 in Düsseldorf. Siemens is al sinds 1990 een partner van D2. Het concern heeft al onder meer basisstations geleverd voor het huidige netwerk van D2.