Met echte wapens, levensechte maps en een realistische gameplay sturen de makers je binnenkort zestig jaar terug in de tijd. De eerste bètaversie is bijna klaar. Day of Defeat wordt gespeeld door twee teams en kent een met Team Fortress Classic te vergelijken klassensysteem. Je kiest eerst of je voor het Duitse of het Amerikaanse leger wilt vechten, daarna krijg je een bepaalde rol aangemeten. Behalve als gewone infanterist kan je ook onder meer als sluipschutter of als arts aan de strijd deelnemen. Iedere speler krijgt de beschikking over authentieke wapens, uiteraard afhankelijk van de rol die hij of zij kiest. Dat de wapens zijn gebaseerd op schiettuig dat daadwerkelijk in de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt, zegt iets over het realisme in het spel. Inderdaad hebben de makers geprobeerd om van Day of Defeat een zo authentiek mogelijke WOII-simulatie te maken. Zelfs de maps waarin de veldslagen zich afspelen zijn gemodelleerd naar (Franse) locaties die zestig jaar geleden het toneel waren van de echte strijd. Zo maak je de belegering van Caen mee, maar neem je ook deel aan een geheime landing vanuit de zee. Ook wat betreft de gameplay is Day of Defeat uit het ware militaire leven gegrepen. Koortsachtig erop los knallen heeft dus geen zin en is zelfs ten zeerste af te raden. Veel meer komt het in deze mod aan op teamplanning en strategisch inzicht, waarbij je er ook nog rekening mee moet houden dat vrijwel iedere actie je uithoudingsvermogen aantast. Schiet je dus al rondspringend een magazijn leeg op een paar tegenstanders, dan zul je vervolgens eerst op adem moet komen voordat je je weer in het strijdgewoel kunt storten. De eerste bètaversie is inmiddels voor 99% voltooid en is dus zeer binnenkort op te halen van de Day of Defeat-site. Daar vind je wel al veel meer informatie over de teamplaymod voor Half-Life en ontdek je ook wat de toekomstplannen van de makers zijn.