Kersverse hoofdredactrice van Dnews, Antje Winter, ziet op de Duitse online nieuwsmarkt goede kansen. "Tot nu toe was er geen site waar je in een oogopslag het meest belangrijke nieuws kan zien. Duitse kranten wijken qua opmaak en hoe ze het nieuws brengen heel erg af van de NU-manier van werken", legt Winter uit. "We denken dat we daarmee ook een echte aanvulling op de Duitse nieuwsvoorziening kunnen bieden."

De Duitse versie van NU.nl ziet er precies hetzelfde uit als de Nederlandse site. Ook de nieuwsgaring gebeurt op vergelijkbare manier. De site wordt grotendeels gevuld met content van het Duitse persbureau DPA, maar ANP wordt ook gebruikt. "We werken heel nauw samen met de NU-redactie", aldus Winter. Die samenwerking is er vooral op het gebied van internationaal nieuws en internetberichten. Daarnaast wordt er 'hier en daar' zelf geschreven door de redactie.

Back to basic

NU.nl is in Nederland mede groot geworden omdat ze een van de eersten waren die online nieuws bracht. Sinds de begindagen in 1999 is de opmaak van de site niet radicaal veranderd. Het Nederlandse publiek heeft door de jaren heen kunnen wennen aan de site. In Duitsland is dit niet het geval. Toch ziet Winter weinig beren op de weg.

"Ik denk dat in deze tijden waar mensen echt gebombardeerd worden met nieuws en waar mensen het belangrijke niet meer van het onbelangrijke kunnen scheiden, er een grotere behoefte is naar een goede selectie van het nieuws. En naar een overzichtelijke presentatie van het nieuws", zegt Winter. "Echt een 'back to basic' behoefte. Als je de Duitse nieuwssites bekijkt kunnen die dat in ieder geval niet leveren."

Herausgeber

NU.nl denkt al een tijdje na over uitbreidingen naar het buitenland. In maart 2008 zei uitgever Joris van Lierop, die ook 'Herausgeber' is van Dnews, nog dat de focus vooral op de Nederlandse markt lag, maar dat er 'niets onmogelijk' is. Het domein Dnews.de werd in november vorig jaar aangeschaft voor een kleine 5.000 euro. Winter zit sinds december op haar post en de redactie is sinds januari aan de slag. Alle redacteuren hebben Duits als moedertaal, maar de redactie is wel in Amsterdam gevestigd. Dat was vooral tijdens de ontwikkeling gunstig.

Geen Jetzt.de

"Maar uiteindelijk maakt het tegenwoordig niet uit waar je het nieuws op de site zet", vindt Winter. Daarnaast kan de Duitse redactie beschikken over een netwerk aan Duitse journalisten die bijvoorbeeld columns schrijven maar ook tips geven. "De afstand voelen we eigenlijk niet echt."

Dnews gaat niet uitgebreid reclame maken voor de site. Er is een 'beperkt marketingbudget', daarom wordt er op mond-tot-mondreclame gerekend. Waarom er niet gekozen werd voor jetzt.de? "Die wilde ik ook graag hebben maar die was al weg", zegt Winter. Jetzt.de is in handen van de S├╝ddeutsche Zeitung.