Dat bevestigt Laurens Verhagen, hoofdredacteur van Nu.nl, tegenover Webwereld. Eerst zal de nieuwssite binnenkort een test uitvoeren. Als die succesvol verloopt, wordt de verandering permanent. In de praktijk betekent dit dat artikelpagina's niet meer elke vijf minuten refreshen.

Het idee achter de automatisch refresh was dat lezers van Nu.nl altijd de meest actuele versie van een artikel konden zien. Er zijn geen plannen om af te stappen van het automatisch verversen van de voorpagina. "Daar heeft het wel nut", aldus Verhagen.

Wanneer de test gaat plaatsvinden, is nog niet duidelijk. Verhagen: "Dat kan volgende week zijn, maar ook later."

Video's

De aanpassing van het refreshbeleid is goed nieuws voor bedrijven die adverteren bij Nu.nl. Zij hoeven niet meer bang te zijn dat hun advertenties ongemerkt aan de lezer voorbij gaan omdat de pagina in een ander venster of tabblad wordt vernieuwd.

Ook zal de lezer profiteren van de stap, denkt Verhagen. "Het kan vervelend zijn als de pagina automatisch ververst, bijvoorbeeld als je middenin een verhaal zit of als gebruikmaakt van een trage verbinding via mobiel of in het buitenland. We zijn bovendien begonnen met het embedden van video's en dan is het herladen van de pagina zeker irritant."

Pageviews

Het verdwijnen van het automatische refreshen zal ertoe leiden dat de hoeveelheid pageviews van Nu.nl afneemt. Op de doordeweekse dagen schommelt dat aantal rond de 15 miljoen.

Het belang van het aantal pageviews is de laatste jaren volgens diverse deskundigen echter afgenomen. Unieke bezoekers en bereik zijn belangrijkere maatstaven geworden. "En daar verandert natuurlijk niets aan als je de automatische refresh afschaft", aldus Verhagen.

Hij wijst op de jongste cijfers van de Stichting Internetreclame (STIR). Daaruit blijkt dat Nu.nl met een bereik van 22,4 procent de best bezochte Nederlandse nieuwssite is. De site was in december goed voor 47,8 miljoen bezoeken. Daarmee stond Nu.nl op de vijfde plaats achter Messenger, Startpagina, Hyves en Marktplaats.