"De NVPI, branchevereniging van de entertainmentindustrie, ontkent niet dat consumenten problemen ervaren maar snapt niet goed waarom de consumentenbond het conflict met de platen- en filmindustrie zoekt", zo stelt Wouter Rutten van de NVPI in een verklaring. Nadat de Consumentenbond woensdag een campagne startte om een einde te maken aan de frustraties met muziek en films', veroorzaakt door drm-beveiliging, reageerde branchevereniging NVPI geagiteerd.

"De problemen die sommige consumenten ervaren met de toegepaste technieken om de downloads te beveiligen, hebben niets met die technieken op zich te maken maar met de keuze van technologiebedrijven die ze toepassen om te investeren in internetdiensten en technieken die niet onderling uitwisselbaar zijn. De entertainmentsector is net zo'n voorstander van die uitwisselbaarheid als de consument", aldus Rutten. De bond zegt dat consumenten gefrustreerd raken door de vele gebruiksbeperkingen.

"De NVPI is groot voorstander van oplossingsgerichte discussies en samenwerking met alle betrokken partijen om de knelpunten weg te nemen en is bijzonder nieuwsgierig naar de eisen die de Consumentenbond vrijdag om elf uur zal presenteren", aldus Rutten.

Afspeelproblemen

Dat beveiligde cd's een probleem vormen, ontkent de NVPI. "Ongeveer 5 procent van de cd's die op de markt wordt gebracht is voorzien van een dergelijke beveiliging. Een enkele keer leidt de aanwezigheid van zo'n beveiliging tot een afspeelprobleem dat doorgaans simpel opgelost kan worden door een 'upgrade' van de hardware."

Voor downloads gelden er echter andere wetten, zo stelt Rutten. "Zo kan het aantal kopieën van een gekochte download naar een cd of draagbare speler beperkt of helemaal onmogelijk gemaakt worden. Dat staat haaks op het feit dat consumenten gewend zijn om onbeperkt te kunnen kopiëren."

Toekomst

De bond is bang dat de situatie voor consumenten in de toekomst alleen maar verslechtert. De NVPI wijst op initiatieven zoals Emusic, Digileen, Surf2music en SpiralFrog. Volgens de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie bewijzen dergelijke diensten dat de entertainmentbranche hard werkt aan consumentvriendelijke diensten. "Het meest belangrijke is echter dat de consument te allen tijde krijgt waarvoor hij of zij betaalt", weet Rutten. "Gelukkig is het zo dat consumenten heel goed zelf in staat zijn om die dienst uit te kiezen die hen het beste bevalt."

Volgens de NVPI is het probleem bij consumenten onwetendheid. "Consumenten zijn de begrippen 'licentie' of 'gebruiksovereenkomst' niet gewend als het gaat om gebruik van muziek en film. Veel mensen denken dat zij eigenaar worden van een film of de muziek op een cd, terwijl ze juridisch gezien alleen maar eigenaar zijn van het schijfje."