De succesvolle internetafdeling van de Amerikaanse krant – nooit vies van experimenten met internetadvertenties - is nieuwe tests begonnen met persoonlijke banners. De bezoekers van de site krijgen hierbij een op de persoon gerichte advertentie te zien, gebaseerd op het surfgedrag. Hiermee maakt de krant gebruik van een controversiële methode om advertenties te verkopen, zo schrijft CNet. Lange tijd was een dergelijke koppeling namelijk taboe op het internet. Privacy-argumenten wonnen het tot voor kort van commerciële argumenten. Bezoekers van de New York Times moeten zich op de site registreren, wat het voor de krant eenvoudig maken persoonlijke profielen op te stellen. Er wordt bijgehouden hoe vaak een bepaalde surfer bijvoorbeeld een sportpagina bezoekt. Als dat frequent genoeg is, kan hij een sportadvertentie op het beginscherm van de krant voorgeschoteld krijgen. Dit maakt het voor adverteerders aantrekkelijker de juiste doelgroep te bereiken. Tot voor kort was het alleen mogelijk binnen een bepaalde sectie te adverteren. Voorlopig is de New York Times nog heel voorzichtig met wat het meet, angstig als het is voor de eerdere controverses. Zo krijgt de adverteerder slechts heel globale informatie toegespeeld. In een later stadium zou de krant echter ook demografische gegevens kunnen meesturen. In april start de krant overigens al met een nieuw formaat advertenties, die de halve pagina in beslag nemen.