Martin Nisenholtz is Digital Chief Executive Officer bij de Amerikaanse krant. Tijdens een deze week door onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix gehouden discussiebijeenkomst over nieuwe media riep Nisenholtz de aanwezigen op om de stap van The New York Times te volgen. Voor toegang tot onder meer het archief van de website van de NY Times moeten bezoekers betalen. "We zouden niet meer moeten praten over de tegenstelling tussen betalen voor content of niet. Het is gewoon over. Einde discussie", zo verwoordde hij stellig op de bijeenkomst. De New York Times Digital liet de afgelopen twee kwartalen positieve cijfers zien. Dit in tegenstelling tot veel andere kranten die hun informatie nog altijd gratis aanbieden. Uit een onderzoek van Jupiter Media Metrix blijkt dat de komende jaren de inkomsten uit betaalde diensten op het web zullen toenemen. In 2002 zal ongeveer 1,6 miljard euro verdiend worden met het aanbieden van betaalde content. Dat bedrag zal in 2006 gegroeid zijn naar zo'n 6,6 miljard euro, zo voorspelt Jupiter. Maar niet alleen op het gebied van betaalde content zullen de inkomsten stijgen. Ook met online spellen en het aanbieden van muziek zal de komende jaren steeds meer verdiend worden. Online spellen leverden in 2001 nog zo'n 295 miljoen euro op internet op. Dat zal in 2006 stijgen naar 2 miljard euro. Ondanks de voorspelde groei blijkt uit hetzelfde onderzoek dat veel mensen niet snappen waarom ze voor content op internet moeten betalen. Ongeveer 70 procent van de ondervraagde volwassenen ziet het internet als een bron van gratis informatie. Volgens Jupiter analist David Card kunnen de uitgevers dit probleem oplossen door te stoppen met het aanbieden van gratis content. Wel geeft 42 procent van de ondervraagden aan dat het waarschijnlijk onvermijdelijk is dat in de toekomst betaald zal moeten worden voor content.

Nederlandse kranten

Ook een aantal Nederlandse kranten loopt al geruime tijd met het idee om de bezoeker van de site te laten betalen voor (een deel van) de inhoud. Dagblad Trouw verwacht dat het binnen een aantal jaar mogelijk zal zijn om de lezer eenvoudig te laten betalen voor bepaalde delen van de site. Ook De Telegraaf liet eind vorig jaar doorschemeren dat het serieus nadenkt over het invoering van een betaalsysteem voor de nieuwssite als de internetbijdragen in 2003 niet bijdragen aan de winst van het concern.