Virtual reality neemt een vlucht op het gebied van films en het vertellen van verhalen. Waar de ontwikkeling ervan zich in eerste instantie richtte op games, zijn nu op verschillende plekken in de wereld ontwikkelaarsteams bezig met cinema. Kijk, de droom van iedere filmliefhebber is natuurlijk zelf meespelen in een film. Maar wat als je 'm zelf driedimensionaal kunt beleven?

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden de toepassing van virtual reality in zakelijke omgevingen. In veel verticals en disciplines wordt VR toegepast, soms al jarenlang.

Oculus Story Studio toont op het Sundance Film Festival in Utah de eerste levensvorm van de nieuwe generatie cinema. Het experimentele filmproject koppelt filmmakers aan game-developers voor het creëren van "overweldigende cinema". Hun eerste geboortekindje is 'Lost', een filmbeleving van 4 minuten die de kijker (?) meeneemt naar een maanverlicht bos dat bewoond wordt door een geheimzinnig wezen.

De VR-film is geregisseerd door de Duitser Saschka Unseld en gebouwd in de Unreal Engine 4-suite voor Crescent Bay, het laatste prototype van de Oculus Rift. Wiens illusies bij sommige gebruikers voor erg heftige naweeën kan zorgen, dus doe voorzichtig.

Het Oculus-filmteam ontwikkelt ondertussen verder aan meer VR-films en noemt Lost slechts het begin.