Detailhandel Nederland, belangenbehartiger van grote en kleine winkeliers, pleit voor offline pinnen omdat winkeliers steeds afhankelijker worden van pin-betalingen. Probleem is dat op dit moment voor elke transactie verbinding gelegd moet worden met de bank. Valt die verbinding weg, dan kan er niet meer gepind worden. En dat kost winkeliers omzet.

Betalingen bufferen

Met een offline pin-systeem kan dat probleem worden omzeild. "Valt het normale systeem uit dan kan offline pinnen bijvoorbeeld automatisch in werking treden", suggereert Willem de Vocht, secretaris betalingsverkeer van Detailhandel Nederland.

Op het moment dat er geen verbinding meer is tussen pin-automaat en bank kunnen betalingsopdrachten gebufferd worden in de terminal van de winkelier. Het apparaat slaat de transacties op en verwerkt ze op het moment dat er weer een verbinding is.

Volgens de brancheorganisatie is de introductie van offline pinnen een relatief eenvoudige stap. Een systeem voor offline betalingen zou dan ook vrij snel ingevoerd kunnen worden denkt De Vocht. "We willen dat het offline pinnen binnen korte tijd wordt geïntroduceerd", zegt hij. Zeker gelet op twee recente, landelijke pin-storingen die binnen een paar weken plaatsvonden. "Stel je voor dat dat vlak voor Sinterklaas gebeurt."

'Invoering duurt jaren'

Volgens betalingsverwerker Currence is het allemaal niet zo makkelijk als Detailhandel Nederland voorspiegelt. Er zijn gesprekken met de brancheorganisatie om de impact van pin-storingen te verhelpen. "Een van de bestudeerde oplossingen is het offline pinnen, waarbij transacties worden gebufferd in de betaalautomaat en dan later naar de processor worden gestuurd. Helaas is dit niet iets dat zomaar kan worden ingevoerd", laat Currence-woordvoerder Bob Goulooze per e-mail weten.

Het Nederlandse elektronische betalingsverkeer is altijd ingericht op online transacties. Als er wordt overgestapt op offline pinnen dan moet de apparatuur van alle betrokkenen worden aangepast. "In de zeer complexe betaalketen kosten dergelijke aanpassingen minimaal enige jaren", concludeert Goulooze, die er tevens op wijst dat het een zeer kostbare operatie is. Bovendien kunnen mensen zonder saldo bij offline pinnen toch betalen. Dat risico is in dat geval voor de ondernemer.

Papier als alternatief

Currence zoekt wel naar andere oplossingen om storingen in het pin-systeem op te vangen. "De twee belangrijkste gebieden waar storingen kunnen optreden zijn in de datacom en bij de processor", legt Goulooze uit. Winkeliers kunnen gaan werken met dubbele lijnen voor datacommunicatie en dubbele betalingsverwerkers. Hierdoor is de kans groter dat de pin-verbinding overeind blijft. Volgens Currence zijn er al ondernemers die al op deze manier naar tevredenheid werken.

Daarnaast wordt er over nagedacht om gebruik te gaan maken van eenmalige machtigingen tijdens een storing. De alom bekende papieren betaalmethode die, zo erkent Currence, niet erg ondernemersvriendelijk is.