Dat is in elk geval op te maken uit een onderzoek van het Bossche bureau Multiscope. In een peiling onder 2600 mensen zegt 77,3 procent tevreden tot zeer tevreden te zijn over zijn Internet-provider. Absoluut gelukkig zijn de abonnees van XS4ALL: daar heeft maar 4,4 procent iets te klagen over de service en dat zijn er al weer 0,7 procent minder dan de vorige keer dat Multiscope naar hun mening vroeg. In de top tien van de grootste providers bungelt Global XS onderaan: slechts 1 op de 2 abonnees vindt de dienstverlening van deze provider om over naar huis te schrijven. Op het totaal is de tevredenheid van de websurfer gestegen ten opzichte van het vorige onderzoek: met een klein 0,2 procent. Lage kosten zijn volgens Multiscope nog steeds het belangrijkste criterium om voor een provider te kiezen. Bijna een vijfde van de ondervraagden noemt die reden het belangrijkst. Lokaal inbellen, een aanbieding, aanbeveling door anderen en snelheid scoren als argumenten vrijwel even zwaar (tussen de 7,7 en 8,9 procent). Providertrouw is ondanks alle tevredenheid een rekbaar begrip: een derde van de ondervraagden heeft de ene provider in het verleden wel eens ingeruild voor een ander. Daarbij blijken vooral de grote providers abonnees aan elkaar te verliezen, of grote providers leden aan de kleinere. Een overstap naar Het Net (van de PTT, waarbij je gratis kunt inloggen op een beperkt binnenlandse netwerk) of Open Net (het goedkope broertje van World Onlne) is door acht procent overwogen. Het zijn naar verhouding vooral vrouwen die vaker zo'n overstap in overweging nemen. In het onderzoek is verder gekeken naar de verschillen tussen de gebruikers van Netscape Communicator en surfers die met de Internet Explorer van Microsoft browsen. De Netscapers zijn naar verhouding jonger, loggen vaker in vanaf de werkplek, beschikken over een minder zware PC, zijn langer online en moeten minder hebben van reclame op het World Wide Web. De Microsoft-gemeente zijn relatief ouder, gaan thuis online, hebben een zwaardere PC en hebben minder bezwaren tegen webvertenties.