OV Loket, de 'ombudsman voor beter openbaar vervoer' heeft ruim 3000 klachten binnengekregen over het openbaar vervoer. Ruim 1100 klachten betroffen de NS, maar dit vindt OV Loket logisch, aangezien de NS de "meeste reizigerskilometers verzorgt". Van de ruim 3000 klachten hadden er bijna 800 betrekking op de OV-chipkaart.

Versnipperd

De boodschap van de organisatie is duidelijk: de introductie van de OV-chipkaart verloopt chaotisch omdat de verschillende vervoerders hun eigen beleid, plan en apparatuur voeren. Daardoor is de invoering voor de reiziger ‘versnipperd’ en ‘ondoordacht’.

Zo weigerden lange tijd de poortjes van de Amsterdamse metro open te gaan voor OV-jaarkaarthouders. OV Loket, onderdeel van reizigersvereniging Rover, raadt daarom aan om in regio's waar de OV-chipkaart nog niet is ingevoerd, dit in één keer te doen, en niet apart per organisaties of vervoersmiddel.

Alleen onder dwang

In Rotterdam blijken veel reizigers de voorkeur te geven aan de strippenkaart, ook al hebben ze een OV-chipkaart op zak, meldde het AD onlangs. Alleen als het niet anders kan, zoals in de metro, gebruikt men de OV-chipkaart. In tweederde van alle gevallen weigert de reiziger de OV-chipkaart vrijwillig te gebruiken.

Dat is voor de RET echter geen reden voor zorg, omdat de omstreden kaart begin volgend jaar voor alle vervoersmiddelen verplicht wordt in de regio Rotterdam.

Update: aantal klachten over OV-chipkaart gecorrigeerd.