Dat meldt Wired News. Met het vonnis wijzen de drie rechters een lagere rechter terecht die in 1999 oordeelde dat de site The Nuremberg Files een bedreiging vormde voor de op de site genoemde abortusartsen. The Nuremberg Files publiceert de adressen van abortusartsen, klinieken en 'pro choice' activisten. De makers van 'The Nuremberg Files' moesten 109 miljoen dollar betalen, zo bepaalde een jury in Portland, Oregon in 1999. Dat besluit hebben de drie rechters van het beroepshof nu teruggedraaid. De veertien verantwoordelijken voor de site hoeven de boete niet te betalen. De makers van The Nuremberg Files hadden het voortbestaan van hun site al eerder veiliggesteld, door de site te verplaatsen naar een server in Zuid-Afrika. De rechtszaak tegen The Nuremberg Files was aangespannen door een bonte coalitie van feministen, voorstanders van het recht op abortus en – opmerkelijk! – de American Civil Liberties Union ( ACLU), een organisatie die normaal in de bres springt voor het recht op vrije meningsuiting. Op de site van The Nuremberg Files worden de grenzen van de vrijheid van meningsuiting dan ook behoorlijk 'opgerekt'. De makers streven de oprichting van een tribunaal na dat abortusartsen ter dood moet veroordelen, wegens 'misdaden tegen de menselijkheid'. Volgens de christelijke activisten zijn de abortusartsen vergelijkbaar met de nazi's die na de Tweede Wereldoorlog bij de Nuremberg-processen zijn veroordeeld. In de afgelopen jaren zijn er in de Verenigde Staten honderden aanslagen op abortusartsen en -klinieken gepleegd. Daarbij zijn ook enkele artsen om het leven gekomen. Volgens de aanklagers speelden de adreslijsten met abortusartsen ('baby butchers', volgens de site) van The Nuremberg Files daarbij een belangrijke rol. De namen van vermoorde of gewonde artsen, worden op de site doorgestreept (dode abortusarts) of grijsgemaakt (gewond). De makers van de site beroepen zich op hun recht op vrije meningsuiting. Volgens rechter Alex Kozinski is dat terecht. "Politieke teksten kunnen niet bestraft worden, alleen maar omdat het door publicatie daarvan waarschijnlijker wordt dat iemand ergens in de toekomst het slachtoffer wordt van een ander die verder niets met de site te maken heeft." Ook in Nederland ontstond in 1999 een discussie over de site en de vrijheid van meningsuiting, nadat publiciste Karin Spaink een mirror (kopie) van de Nuremberg Files op haar site zette. In een persbericht, waarin ze het kopiëren van de site toelichtte, schreef Spaink destijds: "Het vonnis tast de vrijheid van meningsuiting op ernstige wijze aan, en hoewel ik de pagina op zich abject vind, heb ik gemeend die niettemin te moeten mirroren." In kranten, nieuwsgroepen en tv-programma' stak een storm van kritiek op. Spaink besloot daarop de mirror na vijf dagen alweer te verwijderen. "Het debat of gekken wel of niet gebruik maken van de lijst, is zo verhit dat ik heb besloten de lijst uit de lucht te halen. "

Eerdere relevante berichten:
Anti-abortus club veroordeeld (03 februari 1999)