Shop.org presenteerde een onderzoek dat is uitgevoerd door de Boston Consulting Group. Het onderzoek is naar buiten gebracht voor de opening van de eRetailing 2000 Conference in San Francisco. Het rapport, getiteld 'The State of Online Retailing 3.0', is gebaseerd op onderzoek onder 412 online winkeliers. Volgens de analisten is het het eerste onderzoek dat een goed financieel beeld geeft van de e-commerce-industrie in 1999. De totale omzet in consumentenhandel op het internet groeide vorig jaar met 120 procent naar 33,1 miljard dollar. Dit is gelijk aan 1,4 procent van alle handel met consumenten. Opmerkelijk is het bedrag van 13,1 miljard dat daarnaast is besteed door bedrijven die op consumentensites aankopen deden. Vooral de categorie├źn reizen, kantoorbenodigdheden en software deden het goed in het zakelijke segment, ondanks dat dit niet de primaire doelgroep van de sites was. Voor 2000 verwachten de onderzoekers een groei van 85 procent, waardoor de omzet naar boven de 61 miljard dollar stijgt. Deze cijfers zijn inclusief de 6,8 miljard die door niet-traditionele retailers wordt omgezet, zoals fabrikanten en individuele veilingen. "De markten voor internetaandelen zijn in rep en roer, maar de onderliggende groei van online verkopen gaat gewoon door", zegt David Pecaut, hoofd van de e-commerce-afdeling van de Boston Consulting Group. Donna Iucolano van Shop.org voegt daaraan toe dat verschillende winkeliers hun businessplannen hebben moeten bijstellen om in de race te blijven. "Daarnaast bestaat echter ook een groep die meer doet dan bijblijven, en die in de afgelopen zes maanden enorme omzetten realiseerde", aldus Iucolano. De rest van 2000 belooft een goed jaar te worden voor e-commercebedrijven. "Het blijft wel van belang om de klant zo goed en zorgvuldig mogelijk te bedienen, en daarnaast een maximale winst na te streven."Eerdere relevante berichten: Forrester vreest einde voor veel internetwinkels (13 april 2000)