Het vierde kwartaal is traditioneel de periode waarin de meeste omzet in e-readers wordt gehaald, maar nu meldt het GfK dat in het tweede kwartaal van dit jaar al een recordomzet is geboekt in de Nederlandse retail. Daardoor zijn de verwachtingen bij het onderzoeksbureau hoog gespannen voor het vierde kwartaal van dit jaar. Exacte cijfers heeft GfK nog niet prijsgegeven, Webwereld heeft die opgevraagd maar nog niet gekregen.

De verkoop van printers is verder ingestort, meldt GfK verder. In de hele kantoormarkt is flink minder omgezet in het eerste half jaar, 297 miljoen euro, en dat is bijna 10 procent minder dan een jaar geleden. Lasertoners doen het wel goed, vooral niet originele toners. De stijging van de prijzen van printers heeft niet geleid tot meer omzet doordat de verkoop sterk daalde.

Telefoonmarkt daalt ondanks groei in smartphones

De verkopen van smartphones stegen verder, hoewel de totale markt van mobiele telefoons daalde. De consument zoekt wel meer dan toestellen die 4G aankunnen. In het eerste kwartaal van dit jaar was 14 procent van de toestellen 4G-capabel, nu is dat 24 procent van de verkochte toestellen. De A-merk hoesjes voor smartphones worden goed verkocht, net als reisopladers.

Zoals bekend gaat het niet zo goed met consumentenelektronica. De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 343 miljoen euro, een daling van maar liefst 22,7 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2012. De verkoop van televisies stortte in (min 29 procent), mede als gevolg van het ontbreken van een groot voetbaltoernooi dit jaar. Wel zorgt het grotere beeldformaat voor hogere verkoopprijzen, gemiddeld van 585 euro naar 595 euro. Op dit moment is 41 procent van de verkochte tv’s 40 inch of groter. Tweederde van de tv’s heeft een internetaansluiting.