Het bedrijf rapporteerde een omzet van 5,19 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2008, een stijging van 42 procent ten opzichte van vorig jaar.

Wanneer de commissie die Google betaalt aan websites die haar advertenties plaatsen niet wordt meegerekend, haalde Google een omzet van 3,7 miljard. Dat bedrag ligt iets hoger dan de 3,6 miljard die analisten hadden voorspeld. De netto winst van het bedrijf bedroeg 1,31 miljard dollar, vergeleken met 1 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2007.

Kritiek op Google

De solide omzet- bij online advertenties volgt na een periode waarin het bedrijf het mikpunt was van kritiek. Verschillende onafhankelijke onderzoeken hadden namelijk een daling van het aantal advertentiekliks voorspeld. Ook zou Yahoo aan het marktaandeel van Google knagen. De resultaten van het eerste kwartaal spreken die berichten tegen.

Minder advertenties

Google liet eveneens weten dat zijn pay-per-click (ppc) programma met 20 procent is gegroeid. De zoekgigant bood in het afgelopen kwartaal minder advertenties aan, maar omdat de relevantie is toegenomen leverden die meer omzet op. Eric Schmidt, ceo van Google: "De groei van PPC was veel groter dan door derden werd gesuggereerd. Als het gaat om zoeken, investeren wij, zeker internationaal gezien, nog altijd in kwaliteit. Verbeteringen in kwaliteit leiden tot toename van het verkeer en marktaandeel."

Meer controle voor adverteerders

De negatieve houding tegenover Google werd in januari, februari en maart aangezwengeld door onderzoeksbedrijf

Comscore was verantwoordelijk voor de meeste twijfel over de toekomst van Google. Het meetbedrijf had eerder dit jaar aangegeven dat de groei van PPC sterk was afgenomen in de Verenigde Staten.

Dit voedde speculatie dat de omzet zou tegenvallen. Schmidt weerlegde het onderzoek van comScore en andere partijen echter keer op keer, door te melden dat Google met opzet minder advertenties is gaan leveren, om zo meer gericht te kunnen adverteren.

Het resultaat hiervan is dat er minder is geklikt, maar dat een klik veel waardevoller is: "Tijdens elke cyclus zijn er minder, maar veel betere advertenties te zien. Dat is een belangrijk onderdeel van het succesverhaal van Google. We geven adverteerders meer controle en meer flexibiliteit, zodat zij precies kunnen bepalen waar de advertenties terecht moeten komen, en het resultaat kunnen meten op een manier die voorheen niet mogelijk was."

Banners blijven achter

Hoewel Google volgens Schmidt nog altijd geen nadelige effecten ondervindt van de kredietcrisis in de Verenigde Staten, erkent de topman wel dat de markt voor banneradvertenties wat achterblijft. De overname van DoubleClick moet daar verandering in brengen: "DoubleClick is een enorme strategische aanwinst voor ons. Het stelt ons in staat om een veel begrijpelijker oplossing te bieden voor adverteerders en uitgevers."

Meer diversiteit

Naast DoubleClick hoopt Google dat ook YouTube zal bijdragen aan de verdere omzetgroei. Hoewel tekstadvertenties al jarenlang de motor achter de groei van Google zijn, dringen beleggers erop aan dat de firma minder afhankelijk wordt van een enkele markt. Daarom breidt Google het aantal online en offline advertentieformaten verder uit.