Marktonderzoeker Stanford Resources kwam deze week met een zeer sombere analyse van de marktontwikkeling van CRT (Cathode Ray-Tube) beeldschermen, zo meldt CNet. Waar deze markt in 1999 wereldwijd nog goed was voor een omzet van 19,5 miljard dollar, zal die omzet in 2007 bijna zijn gehalveerd tot 10 miljard dollar.

Volgens de onderzoekers wordt die ontwikkeling veroorzaakt door een combinatie van factoren. Ten eerste dalen de prijzen. Daarnaast zwakt de trend van steeds grotere monitoren af. Een monitor van 17 inch is al enkele jaren de norm, de doorbraak naar 19-inch monitoren blijft vooralsnog uit.

Maar de belangrijkste oorzaak lijkt toch de toenemende populariteit van platte LCD-beeldschermen. Ook de prijzen van LCD (Liquid Crystal Display) dalen, wat de overstap op de platte, ruimtebesparende beeldschermen steeds verleidelijker maakt voor pc-gebruikers.

Apple heeft inmiddels de productie van CRT-monitoren al gestaakt. Sinds mei verkoopt het bedrijf alleen nog maar LCD-beeldschermen. Met het oog op Apples status als pionier in de computersector, verwachten nogal wat analisten dat het voorbeeld van Apple navolging zal vinden.

Maar toch is het niet volledig over en uit voor de CRT-markt, aldus Stanford Resources. Het marktonderzoeksbureau verwacht niet dat het aantal verkochte CRT-monitoren tussen nu en 2007 enorm zal afnemen, ondanks de drastische omzetdaling.

In de Verenigde Staten werden er in het tweede kwartaal van dit jaar 8 miljoen CRT-monitoren verkocht. In dezelfde periode volgend jaar zal dat aantal tot 7 miljoen zijn gedaald, aldus Stanford Resources. De verkoop van LCD-beeldschermen zal daarentegen verdrievoudigen, van 652.000 in het tweede kwartaal tot 1,8 miljoen in dezelfde periode volgend jaar.