De vijf belangrijkste landen voor Vodafone zijn Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Japan en Spanje. In drie van deze landen, Duitsland, Engeland en Japan, daalde de gemiddelde omzet per klant (arpu) in het afgelopen kwartaal. Het telecombedrijf wijt deze lagere omzet aan de gebruiker die zuiniger is geworden en aan de tariefsdalingen voor het bellen.

Vodafone is onlangs overgestapt naar een eenvoudiger tariefsmodel voor bellen vanuit het buitenland. Daarbij wordt voor de belminuten in veel landen niet meer gerekend dan bij een gesprek in eigen land. Per gesprek betaalt de gebruiker 99 cent extra.

Klanten

In de afgelopen drie maanden groeide het aantal klanten in Duitsland en Spanje het snelste. In Duitsland steeg het aantal Vodafone-gebruikers met een half miljoen. In Spanje waren dat er 368.000. In Nederland steeg het aantal klanten van Vodafone van een kleine 3,8 miljoen tot bijna 3,86 miljoen.

Het gebruik van umts zit duidelijk in de lift, zo blijkt uit de cijfers. In het afgelopen kwartaal zag Vodafone het aantal umts-gebruikers stijgen van 2,2 miljoen tot in totaal 3,26 miljoen. Vodafone Live, de gprs-dienst van het bedrijf, telde eind juni ruim 32 miljoen gebruikers. Dat zijn er 2,2 miljoen meer dan in het vorige kwartaal.

Winst- en omzetcijfers over het tweede kwartaal zijn niet bekendgemaakt.