Dit blijkt uit cijfers van de NVPI, de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er meer computergames verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Omdat de gemiddelde winkelverkoopprijs daalde, is er desondanks sprake van een omzetdaling van 9 procent. Deze omzetdaling komt volledig voor rekening voor de spelletjes voor de pc. Hier daalde de omzet van bijna 36 miljoen euro naar 28,6 miljoen euro. In aantallen is er sprake van een stijging: van 1,48 naar 1,61 miljoen stuks. De markt voor consolegames is - in aantallen - nog altijd kleiner dan die voor de pc, maar of dit nog lang het geval zal zijn, is de vraag. Hier stegen de verkopen van 950.000 in de eerste helft van 2003 naar 1,1 miljoen in de eerste zes maanden van dit jaar. De omzet bleef met ruim 45 miljoen euro nagenoeg gelijk. Dat is een stuk hoger dan die van pc-games.

Need for speed

De NVPI verklaart de bovenstaande trend uit het feit dat de spellen voor de pc door de toename in de verkoop van budgettitels een sterk dalende gemiddelde prijs vertonen: van gemiddeld 24,27 euro naar 17,76 euro. Bij de spelletjes voor consoles daalde de gemiddelde winkelverkoopprijs daalde van 47,43 naar 41,04 euro. Binnen het segment van de consolegames bleef Playstation 2 het meest populaire platform, direct gevolgd door Xbox en Gamecube. Populaire titels in dit segment waren onder meer Need for speed Underground, Final Fantasy X, Socom 2 US Navy Seals en Driver 3. Oudere systemen zoals Playstation 1 en N64 verdwijnen tot slot langzaam van het toneel. De komende maanden staat de introductie van een aantal nieuwe consoles gepland. Deze systemen zullen naar verwachting een extra impuls geven aan de toch al groeiende gamesmarkt, aldus de brancheorganisatie.