Wie een jaarabonnement neemt, is maandelijks 10 dollar kwijt bij EMusic. Een maandabonnement kost bijna 20 dollar. Hiervoor heeft de muziekliefhebber de keus uit een catalogus van 125.000 onbeveiligde MP3-bestanden. Deze zijn van alleen de kleinere platenlabels afkomstig. EMusic preludeert hiermee op een gerechtelijk verbod op Napster. De nieuwe EMusic-dienst is dan het beste alternatief, aldus CEO Gene Hoffman tegenover The Wall Street Journal. Critici betwijfelen echter of EMusic succes zal hebben. Zij wijzen erop dat EMusic nog geen deals met de grote labels heeft gesloten. Waarom zou het publiek geld betalen voor een beperkte keus, als het gehele aanbod te vinden is bij diensten als Napster, Gnutella en Scour, zo vragen zij zich af. Bovendien hebben de grote maatschappijen eindelijk ook plannen ontwikkeld voor de online verkoop van hun muziek. Een voorbeeld daarvan is EMI. Eerder dit jaar begon EMusic al met de online verkoop van complete CD's in MP3-formaat, voor het bedrag van 9 dollar. Echt succesvol is het bedrijf nog niet. De verliezen zijn groot en in juni werd 20 procent van het aantal werknemers de laan uitgestuurd. Napster-onderzoek van Jupiter Het afgelopen weekend kwam Jupiter in het nieuws met haar onderzoek waaruit blijkt dat Napster-gebruikers juist meer platen kopen. Eerder kwam de Digital Media Association overigens al tot eenzelfde conclusie. De muziekindustrie beweert altijd dat Napster een zeer nadelige invloed heeft op de CD-verkoop. Aram Sinnreich, analist van Jupiter, maakt korte metten met de onderzoeken waarmee de platenbrache schermt. Deze door VNU Entertainment Marketing Solutions verrichte studie heeft namelijk geen rekening gehouden met de online aankopen van CD's, stelt Sinnreich. Hierdoor zou de conclusie dat de verkoop in reguliere platenzaken in de buurt van campussen aanzienlijk is gedaald niet rechtvaardig zijn.Eerdere relevante berichten: Onderzoek: Muziek downloaden goed voor cd-verkoop (16 juni 2000)