In krap zes maanden tijd is het aantal betalingen op internet via mobiele apparaten bijna verdubbeld. Werd in september 2011 'slechts' 3,7 procent van alle betalingen via een smartphone of tablet verricht, in maart 2012 ligt dat niveau op 6,2 procent, becijferde leverancier van online betaaloplossingen Adyen. Het bedrijf baseert zich hierbij op data verkregen van 1500 bedrijven wereldwijd, die hun online betalingen van consumenten via de servers van Adyen laten verlopen.

Aantal betalingen via apps valt tegen

Toch plaatst de Amsterdamse firma een kanttekening bij de cijfers wanneer ingezoomd wordt op het percentage mobiele betalingen in Nederland. "Toen we de cijfers onder ogen kregen, viel het ons op dat er in Nederland relatief weinig via apps betaald wordt", zegt hoofd commercie Roelant Prins van Adyen. "De reden dat de populariteit van het betalen binnen apps in Nederland tegenvalt, is omdat er binnen apps geen ondersteuning kan worden geboden voor de meest gebruikte betaalmethode iDeal. Consumenten zien zich genoodzaakt om via de mobiele website of via een pc een aankoop bij de verkoper te doen."

Prins roept banken om die reden op haast te maken met het ontwikkelen van een vorm van iDeal die door apps ondersteund kan worden. Hoewel zowel Rabobank als ING ieder een eigen mobiel iDeal-product in productie hebben draaien, ontbreekt het op dit moment aan een universele oplossing die eenvoudig werkt op een smartphone of tablet. "Het gebruik van iDeal op kleinere schermen en touchscreens wordt op dit moment als zeer onprettig ervaren en dat is eigenlijk zonde", zegt Prins, wijzend op het feit dat gebruikers voor gebruik van iDeal de app dienen te verlaten om een browser te openen.

Daarnaast ervaren bedrijven het als frustrerend dat zij de hoge conversieratio's die via mobiele apps behaald kunnen worden mislopen, vertelt de commercieel directeur. Bij een hoog conversieratio gaan veel consumenten over tot een aankoop via een app, terwijl bij een laag niveau verreweg de meeste consumenten niets meer doen dan de app gebruiken voor het opvragen van informatie. Adyen verzorgt op dit moment het betalingsverkeer voor de mobiele apps van onder meer Groupon, Pathé bioscopen en Greetz.

'Fraudepercentage via mobiel betalen klein'

Uit de donderdag door Adyen gepresenteerde cijfers blijkt verder dat fraude via mobiele platformen een aanmerkelijk kleiner probleem is dan fraude via pc's. Bij mobiele betalingen blijkt tot 50 procent minder fraude te worden gepleegd, vertelt Prins. Hij verklaart dit verschil door het feit dat consumenten voornamelijk nog relatief kleine betalingen via hun smartphone of tablet verrichten, zoals bijvoorbeeld de aanschaf van concertkaartjes of wenskaarten. "Op dit moment is mobile voor cybercriminelen nog geen aantrekkelijk platform. Dat zien we wel veranderen, omdat consumenten in toenemende mate ook duurdere retailgoederen via hun mobiel aanschaffen."

Adyen is een in 2006 opgericht Nederlands bedrijf met vestigingen in onder andere Berlijn, Parijs, Singapore, Boston en San Francisco. Het bedient voornamelijk grote bedrijven die hun transacties via de Nederlandse partij laten verlopen om veilig en eenvoudig betaalmogelijkheden aan hun klanten aan te kunnen bieden. Klanten van Adyen kunnen via een webportaal transacties inzien en gegevens opvragen over onder meer de herkomst van betalingen en conversie ratio's van de betaalsites die door Adyen zelf worden gehost. Het bedrijf werkt hiervoor samen met creditcardmaatschappijen, banken en online betaalmaatschappijen als PayPal.