Als er binnen een bedrijf een lastige beslissing genomen moet worden, vertrouwt de verantwoordelijke manager eerder op de eigen onderbuik dan op een kostbaar BI-product als Cognos, Business Objects of SAS. Uit onderzoek onder 720 Amerikaanse managers blijkt dat 62 procent het belangrijker vindt om op het moment suprême op het eigen gevoel te vertrouwen dan op harde cijfers.

[ask]Heb je vragen over Business Intelligence, stel ze op IT Q&A.[/ask]

Alle techniek van tegenwoordig maakt het voor managers niet eenvoudiger om beslissingen te maken. 65 Procent van de respondenten vindt het niet prettig dat de steeds complexere zakelijke wereld zorgt voor steeds meer statistieken over kosten, kwaliteit en efficiency. Ze wijzen erop dat subjectieve factoren als bedrijfscultuur en normen en waarden niet meegewogen kunnen worden in een besluit.

'BI werkt als ondersteuning'

"Geen enkele beslissing kan volledig in een vacuüm van analytics worden genomen", zegt CEO Christoph Becker van Gyro, opdrachtgever van het onderzoek. "Besluiten kunnen gedragen worden door een rationele redenering, maar emotie blijft altijd leidend."