Het marktonderzoekbureau voorspelt dat basisscholen, middelbare scholen en universiteiten in 2012 bijna 490 miljoen dollar zullen uitgeven aan open-source software. Nu is dat ruim 286 miljoen dollar. Onder deze uitgaven vallen zowel besturingssystemen als specifieke onderwijstoepassingen, inclusief onderhoud en dienstverlening.

Voor het onderzoek heeft Datamonitor softwareleveranciers en onderwijsmedewerkers in 14 landen geïnterviewd, waaronder Nederland. De overige landen zijn: de VS, Canada, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Australië, India, Denemarken, Finland, Spanje, Noorwegen, Zweden en Italië.

Aanzienlijke groei

De uitgaven aan open-source producten en diensten vallen in het niet bij de totale it-bestedingen van onderwijsinstellingen à 9 miljard dollar, maar de groei is aanzienlijk. Justin Davidson, analist bij Datamonitor, zegt dat die boven verwachting is. Na 2012 zal de groeiperiode echter voorbij zijn.

Even duur

Volgens Davidson kiezen veel onderwijsmedewerkers voor open-source software, omdat zij daarbij het gevoel hebben meer bij de ontwikkeling van de applicaties betrokken te zijn. De instellingen waren er wel van op de hoogte dat gratis open-source producten vanwege onderhouds- en servicekosten even duur kan uitpakken als licentiesoftware.

Een kleine minderheid van de onderzochte scholen koos voor open-source vanwege hun principes, maar de meeste deden dat om strategische redenen. Verder moedigen sommige overheden, zoals in bepaalde gebieden van India en in Frankrijk, scholen aan om open-source besturingssystemen te gebruiken.

Blackboard

Sommige scholen gebruiken open-source uit ontevredenheid over Blackboard, een grote aanbieder van educatieve toepassingen en diensten. "Sinds de overname van WebCT in 2005 heeft dat bedrijf een marktaandeel van ruim 70 procent", rekent analist Davidson voor. "Scholen zijn bezorgd over die dominante marktpositie."

Aanvullen

Toch gebruiken vooral instellingen met lagere budgetten Blackboard, omdat zij niet de financiële middelen hebben om hun eigen open-source toepassingen te ontwikkelen. Zo zullen licentie- en open-source software elkaar blijven aanvullen, afhankelijk van de behoeften van de scholen, concludeert Davidson.