Bijna eenderde van de internetgebruikers die ooit muziek heeft gedownload, zegt door het downloaden meer CD's te zijn gaan kopen. Terwijl 57 procent van deze groep internetters zegt dat het koopgedrag onveranderd is. Deze cijfers, gebracht door The Wall Street Journal, staan in contrast met eerdere onderzoeken. Daaruit bleek juist dat de platenbranche geld verliest door internet, met name door MP3-uitwisselprogramma Napster. Het onderzoek is gedaan in opdracht van de Digital Media Association onder 16.903 mensen van 13 tot 39 jaar die muziek luisteren en kopen. De Digital Media Association is een belangenvereniging van online audio- en videodiensten. Driekwart van de ondervraagden denkt dat internet in de toekomst hét distributiekanaal voor muziek zal zijn. Van de bijna 17.000 deelnemers aan het onderzoek zei tweederde al eens online muziek te hebben geluisterd. Volgens een woordvoerster van de Recording Industry Association of America (RIAA) gaat het onderzoek voornamelijk over legitieme online muziekdiensten. "Er is een groot verschil tussen promotionele diensten die zijn toegelaten door copyrighthouders en de grootschalige piraterij, die schaadt de CD verkopen aanzienlijk", aldus de woordvoerster tegen The Wall Street Journal. Muziek op internet is een veelbesproken onderwerp. De platenindustrie vecht een harde juridische strijdt tegen sites als MP3.com en ook tegen Napster. Ook de Amerikaanse overheid gaat zich met de zaak bemoeien. Een subcommissie van het Huis van Afgevaardigden buigt zich binnenkort over copyrights op internet.Eerdere relevante berichten: Napster verklaart uitwisselen van muziek legaal (14 juni 2000) Platenindustrie eist vrijwel volledige Napster-blokkade (13 juni 2000)