Dat stelt het Britse mediaplanningsbedrijf Starcom op basis van een onderzoek onder een kleine 200 internetgebruikers. Een online advertentie zette 38 procent van de ondervraagden aan een aankoop te overwegen, aldus Starcom. Zo'n 34 procent zei na het zien van een advertentie voor een bepaald product daadwerkelijk tot een online aankoop te zijn overgegaan. Daarnaast zei nog eens 10 procent dat online reclame hen weleens heeft verleid tot het doen van een aankoop in een reguliere winkel. De onderzoeksresultaten komen op een moment dat adverteerders zich in allerlei bochten wringen om de aandacht van de internetter te trekken. Internetbedrijven experimenteren driftig met het formaat van de advertenties nu de advertentiemarkt zich in een dip bevindt. Dat heeft onder meer geleid tot de skyscraper, een lange smalle advertentie, en een flinke toename van het gebruik van de pop-up. Daarop ontstond weer de pop-under, die de irritatie over de her en der opspringende vensters proberen weg te nemen. Niet alleen met het formaat, maar ook de inhoud van de advertentie wordt geëxperimenteerd. Steeds vaker zijn complete mini-filmpjes te zien. Online advertenties verschuiven zo langzamerhand van op printmedia gelijkende reclame naar tv-commercials. Dergelijke filmpjes en spellen zijn de enige advertenties waarover de ondervraagden enthousiast zijn. Want de internetters geven weliswaar aan dat de online advertenties invloed hebben op hun koopgedrag, gewaardeerd wordt de reclame niet bepaald. Weinig verrassend stuit vooral de pop-up op verzet. De ondervraagden geven aan dat pop-ups hen vooral naar de muis doen grijpen om het openspringende venster weer weg te klikken. Reguliere banners en de nieuwe skyscraper vinden zij saai. Bijna negen van de tien respondenten geloven dat online advertenties vooral bedoeld zijn om de clickrates op te voeren, zonder dat consumenten er iets voor terug krijgen. Iets meer dan de helft vond de reclame irrelevant voor de door hen bezochte sites die zij bezoeken en 40 procent achtte reclame op internet opdringerig. Starcom ondervroeg internetters die minstens een keer per week online zijn. Driekwart van alle internetters in Groot-Brittannië voldoet aan dat kenmerk. De onderzoeksresultaten kunnen niet doorgetrokken worden naar de gehele Britse bevolking. Daarvoor behoort de groep ondervraagden te veel tot de technologische voorhoede. Dat blijkt uit het meer voorkomend bezit van mobiele telefoons en digitale televisie vergeleken met het landelijk gemiddelde.