Een enquête onder ruim elfduizend Amerikanen met een mobiele telefoon toont aan dat 9 procent geneigd is om de Iphone te kopen, die vanaf 29 juni in de winkels ligt. Dit aantal komt in de praktijk neer op 19 miljoen Amerikanen, zo heeft onderzoeksbureau M:Metrics berekend.

M:Metrics-analist Mark Donovan vindt dat een verbazingwekkend hoog getal. "De meeste high-end toestellen bereiken slechts met moeite de grens van 1 miljoen stuks. Zeker als je beseft dat de Iphone niet goedkoop is en dat de telefoon voorlopig alleen via telecombedrijf AT&T te krijgen is", zo verklaarde Donovan tegenover Cnet.

De Iphone wordt in twee varianten uitgebracht en gaat in combinatie met een tweejarig contract van AT&T 499 dollar kosten voor een 4 GB-toestel en 599 dollar voor een 8 GB-toestel.

Provider

Het vijfjarig contract dat AT&T met Apple heeft afgesloten, kan het bedrijf nog veel nieuwe klanten opleveren. Tweederde van de respondenten die aangaf wel de Iphone te willen kopen, zit nu nog bij een andere telecomprovider dan AT&T.

M:Metrics is tot zijn conclusies gekomen nadat het in april een online onderzoek deed naar de interesse in de Iphone.

Vorige week nog kwam er al een soortgelijk onderzoek uit van de Solutions Research Group. De groep met de meeste interesse in de Iphone bestaat voor 72 procent uit mannen en 28 procent vrouwen. De gemiddelde leeftijd van deze mensen is 31 jaar.

Bij de groep respondenten tussen de 15 en 24 jaar gaf 31 procent aan interesse te hebben in de mobiele telefoon van Apple. Bij de groep van 25 tot 34 jaar was dat 32 procent en de groep van 35 tot 49 jaar was dat 31 procent, aldus de Solutions Research Group. Mensen boven de vijftig lijken nauwelijks nieuwsgierig te zijn naar het nieuwe product van Apple.