Volgens de OPTA zijn de betreffende kortingen aan zakelijke gebruikers 'mogelijk in strijd met de Telecommunicatiewet'. KPN had de telecomwaakhond niet om toestemming gevraagd voor de kortingen, hoewel het bedrijf daar wel toe verplicht is. Ook heeft KPN verzuimd om de kortingen aan te melden bij de OPTA. "Er bestaat een vermoeden dat de regels zijn overtreden", vat KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn de situatie samen. Op basis van eigen onderzoek denkt KPN nu dat het gaat om een bedrag tussen de 15 en 20 miljoen aan mogelijk illegale kortingen. "Gelukkig gaat het nog om een beperkt bedrag", zegt Oudshoorn. KPN verwacht dat het niet nodig is om eerder gepubliceerde jaarcijfers aan te passen. Voor het telecombedrijf is de affaire reden om de interne regels aan te scherpen. "Wij verplichten onszelf binnen dit bedrijf om altijd de hoogste standaard van goed bestuur aan te houden", stelt KPN-topman Ad Scheepbouwer in een verklaring. "Daarom zullen wij onze eigen controleprocedures bezien en waar nodig versterken om de kans op herhaling uit te sluiten."