TLD, zoals het algoritme heet, staat voor Tracking, Learning, Detection en is ontwikkeld door onderzoeker Zdenek Kalal als onderdeel van zijn PhD-scriptie. Het programma kan een enkel object blijven volgen op ongeveer dezelfde manier als Microsofts Kinect-technologie.

Snelle leerling

Het algoritme kan verschillende oriëntaties van het object snel 'leren', en ook als een object tijdelijk buiten beeld raakt wordt het direct door TLD opgepikt op het moment dat het weer in beeld verschijnt. Dat volgen begint bij een nieuw object relatief stroef, maar verbetert zijn prestaties erg snel. Predator, zoals de implementatie van TLD liefkozend wordt genoemd, heeft daarbij voor op Kinect dat het behalve een camera geen aparte hardware nodig heeft. Het algoritme kan worden gedraaid op vrij gangbare PC-configuraties, waarbij niet wordt gegrepen naar de rekenkracht van een GPU.

Waar Kinect vooral wordt ingezet voor game-doeleinden op de Xbox 360, lijkt Predator (gezien de demonstraties) vooral gericht op surveillancetoepassingen en toegankelijkheid voor mensen met een lichamelijke beperking. TLD is geschreven voor Windows en geport naar Mac OS X en Linux. TLD wordt uitgegeven onder de GPL 3.0-licentie.